2023-04-19 Styrelsemöte

Sammandrag av styrelsemötesprotokollet

Närvarande:   Tommy Stjernqvist, Britt-Marie  Nilsson, Christer Benteke,   Birgit Olsson, Lena Nilsson, Karl-Axel Holmkvist

Ordförande Tommy  hälsade alla välkomna och öppnade sammanträdet.

Föredragningslistan  godkändes.  Protokollet  från föregående styrelsemöte  2023-03-22 justerades och lades till handlingarna.

Inkomna skrivelser och rapporter kommenterades.

Protokoll från Nya Kretsrådsmötet 1 april kommenterades  av Britt-Marie och Tommy som deltagit. Omsorgsnämndens ordförande Michael Anefur hade inbjudits och informerade på mötet om olika verksamheter. Våra frågor om ålderism besvarades bara översiktligt. Nästa Kretsråd blir den 12 maj.

Tommy och Christer rapporterade från Distriktsstämman i Eslöv den 13 april.

Inkommen enkät angående användning av digitala verktyg i styrelsearbetet  gicks igenom och besvaras genom sekreterarens försorg.

Birgit redovisade den aktuella ekonomiska ställningen. Inga större förändringar sedan förra rapporten.

Medlemsantalet uppgår för närvarande  till 128 personer inklusive 5 hedersmedlemmar.

Kommande verksamhet:

14 maj kl 0900. Gökotta vid Linbastan i Kålaberga. Ordförande i Skånelin Eva Olsson medverkar. Nils-Lennart och Olof håller i trådarna.

7 juni kl 18.00. Grillafton i trädgården till Önnestads församlingshem.  Förhandsanmälan behövs för beställning av korvar med tillbehör.

Utflykter och resor:

Fredriksdalsteaterns sommarföreställning  den 5 juli med Eva Rydberg har fått 46 anmälda, alltså 4 platser kvar.  I likhet med tidigare år ordnas även  en dagsutflykt  ”Ut i det blå” för våra volontärer den 25 maj.

Planeringen av programmet för 2024 inleddes.

Utformning av programinnehåll m.m. diskuteras på nästa styrelsemöte.

Christer redovisade underhandskontakt med arkivarie Alexandra Wideheim på Kristianstads kommun. Möjlighet finns att genom särskilt ”Gåvoavtal”  låta kommunen överta våra arkivhandlingar och ansvar  för vård och förvar samt tillgänglighet utan kostnad. Beslöts att i positiv anda fortsätta kontakten med kommunarkivet.

Nästa sammanträde blir den 14 juni.

Ordföranden tackade Karl-Axel för dagens värdskap och för det stundande kaffet samt avslutade sammanträdet.