180712 Hemliga resan - mot Västerdalarna!

Tomas Holst berättar om sitt konstnärskap

Dagen var redan varm klockan 08.00 på morgonen och det lovades mera av värmen.

Bussen var fylld med förväntansfulla resenärer som fick åka runt, runt innan bussen slutligen svängde norrut. Nu är vi turister på resa och ser omgivningen med nya ögon sa Gunnar Helgesson, vår reseledare.

Carl von Linné, tillsammans med ytterligare sju kunniga personer, hade fått i uppdrag av landshövdingen 1734 att kartlägga Dalarna; hur folk bor, äter, lever samt naturen och naturtillgångarna i Dalarna.

Linnégruppens första anhalt var Bjursås. Resan dit tog lång tid eftersom hästen ville gå hem!

Ofta inkvarterades gruppen i prästfamiljer. Noggranna anteckningar fördes om vad de var med om under dagen och en del präster fick dåliga betyg beträffande mottagande, kost och logi. Bjursås var en fattig bygd. I Bjursås kyrka genomleds långa predikningar tillsammans med vitlökstuggande kyrkobesökare. Om detta och mycket annat om Falun geografiskt kan man läsa i Selma Lagerlöfs "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" och i Linnés ”Dalaresan". Bjursås berömdheter var bl a konstnären Einar Norelius som bodde i Rog, och kören Bjursåsflickorna.

Vår resa fortsatte till Sågmyra som tidigare var känt för Tidstrands yllefabrik. Den är nu borta och mycket annat också, men idag finns Sågmyra Outlet.

Vi kunde senare ha svängt av mot Sjugare by och sett Karlfeldsgården och den fina trädgården där, men det gjorde vi inte utan bussen fortsatte mot Leksand. Under färden berättade Gunnar om Erik Axel Karlfeldt och hans kontakt med konstnären Gustaf Ankarcrona. Ankarcrona betydde mycket för kulturen, bl a hade han en egen tidning och var inblandad i det mesta som hände i sin nya Dalahembygd.

Bussen åkte den smala vägen till Leksand genom byarna Romma, Ullvi, Tibble m fl. Hugo Alfvén bodde i Tibble och hans hem är öppet för turister.. I Ullvi har det funnits människor långt tillbaka i tiden, vilket namnet tyder på: Ull = fornnordisk gud och vi = offerplats. Axel Munthe bodde i Leksand med sin engelska fru. Han byggde Hildasholm som morgongåva till sin fru och hon bodde där med barnen sedan äktenskapet avslutats.

Så småningom kom vi till Dala-Järna i Vansbro kommun som bl a är känt för att många i befolkningen vandrade till Mälardalen förr i tiden för att söka arbete. De blev respekterade och anlitade eftersom de hade många kunskaper och var arbetsvilliga. Detta gällde alla som gick på herrarbete från Dalarna. Inte så olikt dagens mas-rally till Stockholm!

Nu började vi bli kaffesugna och vi närmade oss Snöåbruk (som hyrde ut toaletter åt oss) Kaffet drack vi i Ryggåsstugan i ljuvlig miljö och i skuggan.

När vi fikat och vilat klart bar det av till Dala-Järna konstgård och Holstmuséet som ägs av konstnärerna Tomas och Margot Holst. De guidade oss i sitt museum som visar svensk 1900-talskonst samt ett träfågelmuseum som innehåller hundratals svenska, naturtrogna och fantasifulla fåglar.

På gården finns också Tomas och Margots egna målningar samt en praktfull trädgård där det odlas kryddväxter och vackra blommor. Där finns också ett valnötsträd och magnolia som normalt inte växer i sådant kallt klimat.

Vi tackade detta trevliga värdpar och åkte vidare i vår buss mot nya äventyr.

Nås är känt för Ingmarsspelen som har verklig bakgrund i utvandringen från Nås till Jerusalem. Selma Lagerlöf reste till Jerusalem tillsammans med vännen Sophie Elkan för att besöka svenskarna från Nås. Det visade sig att svenskarna hade dåligt rykte i Jerusalem på grund av förtal från den amerikanske konsuln. Selma Lagerlöf hjälpte till så att svenskarnas dåliga rykte förändrades till det bättre.

Vi lämnade nu Vansbro kommun och åkte till Gagnefs kommun där två älvar flyter samman. Dala-Floda värdshus tog emot oss och serverade en fantastisk lunch. Carl von Linné och hans sällskap passerade också Dala-Floda vid återvändandet till Falun.

Mockfjärd är ett samhälle med ca 2000 invånare. I motsats till vad alla tror finns det inget som heter Mockfjärdshus – rätta namnet är Elementhus som dock är ett avslutat kapitel. Blåkullafärderna i Mockfjärd är namnet på en hysteri som utspelade sig år 1858. Kvinnor anklagades förr för att vara häxor och fördes till Falun. (Det var ingen häxprocess eller rättslig utredning kring detta, men handlade om att myndigheterna tvingades ingripa för att stoppa ryktesspridning kring häxeri bland lokalbefolkningen.)

Bäsna trädgård kom vi till sedan och där fick vi guidning av ägaren och serverades dagens sista kaffe med pelargonkaka.

In i bussen igen! Färden mot Falun gick "gamla vägen" och då svarade vi på Gunnars kniviga frågor och sjöng fina sånger tillsammans.

Tack Gunnar Helgesson för alla trevliga berättelser och alla sånger under färden! Vi har haft en härlig dag!