Läs och Res -  Värmland

Under våren har ett antal av oss läst om Värmland med stöd av Studieförbundet Vuxenskolan. I början av augusti var det dags att göra en resa dit för att besöka de platser vi läst om.

Resan gick genom Dalsland till Dals-Rostock. Här besökte vi Kerstins Örtagård.

Kerstin Ljungqvist är en eldsjäl, som har satt den lilla orten på kartan. Hon tog emot oss och berättade lite om trädgården där hon odlar medicinalväxter. Det fanns namnskyltar på växterna och det stod även mot vilka sjukdomar de var bra för. Förutom trädgårdsmästare och författare kan denna allkonstnär kalla sig byggare, målare och mycket annat. I sin ateljé har hon till exempel målat motiv hämtade från vackra Västerplana kyrka.

Efter lunch besökte vi Klässbols Linneväveri. Där har man vävt linne i över hundra år. De väver bland annat linnedukar till Nobelfesten och till en del av Sveriges ambassader. Här fanns också möjlighet att köpa med sig något hem.

Resan fortsatte mot Arvika. Vi besökte Fordons- och Termiamuseet där vi fick en kort introduktion för att sedan gå runt bland gamla fina bilar, motorcyklar, lättviktare, spisar och en stor privat samling modellbilar. Museet tillhör en av Arvikas äldsta bevarade industribyggnader.

När vi hade intagit frukost på vårt hotell, så styrde vi kosan mot Rottneros, en fantastisk blomster- och skulpturpark. Parken är tjugotvå hektar stor. Här finns många olika miljöer och trädgårdsrum att utforska.

Nu var det dags för lunch innan vi fortsatte mot Selma Lagerlöfs Mårbacka. Där fick vi njuta av fantastiska blomsterodlingar innan det var tid för en guidning i huset där Selma bodde. Som avslutning fick vi höra Selmas röst i en inspelning från ett radioprogram.

Vi åkte via Ransäter, där vi tog en paus vid Hembygdsgården. Sedan vidare till vårt hotell Gustaf Fröding i Karlstad.

Efter middagen på kvällen överraskades vi med underhållning av en trubadur, Mathias Aronsson från Karlstad.

Efter den enorma frukosten där ingenting fattades var det dags att fortsätta resan mot Sandgrund och Lars Lerins utställning. Där möttes vi av en trevlig guide som berättade om Lars konst.

Resan fortsatte sedan mot Filipstad för ett besök på Wasa knäckebrödsbutik där man bakat knäckebröd sedan 1931. Här handlades en del bröd och pasta med mera.

Lunchen denna dag intogs på Big Hill Loge som ligger på Storhöjden en bit utanför Filipstad. Fin utsikt och god mat.

Efter ett stopp vid natursköna Bjurbäckens slussar, där de första regndropparna föll, fortsatte vi hemåt tacksamma för i övrigt perfekt resväder och många trevliga minnen rikare!