KPR

Vad är KPR?

Kommunalt pensionsråd (KPR) har som övergripande uppgift att vara ett samordningsorgan mellan företrädare för pensionärsorganisationerna och kommunens olika styrelser, nämnder och bolag.
Enligt reglementet är syftet med rådet bland annat att
* ha en rådgivande funktion i frågor som berör pensionärer
* kunna vara remissinstans i frågor som berör pensionärer
* kunna initiera nya pensionärsfrågor i nämnder och styrelser

Exempel på frågor som tas upp: ofrivillig ensamhet, kö till boende,
personaltäthet, personaltillgång, tillgänglighet, närtrafik, digitala hjälpmedel,
Digidel, för att öka den digitala kunskapen.
Kommunala pensionärsrådet är knutet till socialnämnden som också
utser ordförande och vice ordförande för mandatperioden.
Idag är Anna Dalström ordförande och Anne-Charlotte Granander vice ordförande.

Varje pensionärsförening i kommunen som är ansluten till en riksorganisation utser en ledamot och en ersättare att vara föreningens företrädare. Idag finns 4 pensionärsföreningar SPF Seniorerna Götene samt PRO föreningarna i Götene, Källby och Hällekis, dessutom har Kommunalpensionärerna närvarorätt.
I rådet deltar även socialchefen, samt kommunstyrelsens ordförande och vice ordförande. Sekreteraren i rådet är en tjänsteman. Beroende på vilka ärenden som avhandlas deltar även andra kommunala tjänstemän med information.

Rådet träffas 4 gånger per år. Innan varje möte träffas pensionärsorganisationerna för att tillsammans komma överens om vilka frågor man vill lyfta på kommande möte.
Varje år anordnar distriktet i SPF Seniorerna utbildningar och träffar för ledamöter i KPR.