Norrboda Gammelstad

Det är en unik plats vi har i vårt närområde - Norrboda Gammelstad. Dit gjorde SPF en bussutflykt en härlig sommardag i mitten av maj.

28 gamla timmerbyggnader fördelade på två gårdar, Nissnissgården och Finngården, ligger på sina ursprungliga platser med en smal bygata emellan
med  gärdesgårdar åt båda sidor.

Vi blev väl omhändertagna och guidade av Inge Brorsson och Brita Edgardsson, från Ore Hembygdsförening. De äldsta husen antas vara från 1500-talet. Man kan följa ägarlängderna för de två gårdarna tillbaka till 1600-talet. Sedan 1972 äger Hembygdsföreningen hela Gammelstan.

Vi hade fika med oss som vi fick inta i skuggan för att skydda oss från den intensiva solen!

Man har också använt Gammelstan för filminspelningar. 1982 spelade TV in Wilhelm Mobergs "Rid i Natt".

Under sommarmånaderna kan man göra egna besök och vandra runt  bland de gamla byggnaderna och titta utifrån. Vill man komma in i husen finns det guidade turer lördagar och söndagar under sommaren.