Studiebesök 2022
Anmälan till samtliga studiebesök görs till Eva Kristell, tel 076-039 4000 eller e-post kristells@gmail.com. För studiebesöken gäller att vi träffas vid Folkets Hus i Svedala för samåkning om inget annat anges.
OBS! Angivna tider är avgångstider från Folkets Hus.
Om ni kör själv till besöken, var vänlig att meddela detta till Eva.
Första anmälningsdag för samtliga studiebesök under våren är 3 jan 2022.

Trelleborgs hamn
Torsdagen den 6 oktober var SPF Club 73 Svedala på studiebesök i Trelleborgs hamn.
Hamnen är den näst största i Sverige efter Göteborg, räknat i ton.
När det gäller rullande fordon är Trelleborg störst i Sverige med 3000 lastbilar och 1000 personbilar/dygn. Trelleborgs hamn är den största RoRo hamnen i Skandinavien och 5:e största i Europa.
Man har 32 ankommande eller avgående fartyg/dygn. Hela hamnområdet är 1 100 000 m2 stort. Till det nya hamnområdet har 50 ha utfyllnad blivit ny mark.
Hamnen har egna solceller som producerar 50 000 kW/år.
Det finns 135 personer anställda i hamnen. Ny infart till hamnen planeras längst österut på hamnområdet.

Eva Kristell
2022–10-06

.Jägersro Trav o Galopp,
Tisdagen den 8 februari kl. 16.30
En helkväll med underhållning och egen spelvärd, stallbacksvisning, stalltips, god mat & förhoppningsvis en händelserik kväll. Vi får entré, spelprogram, stallbacksvisning och kvällens varmrätt. Pris 199:-/person.
Biljetter måste köpas i förväg så anmälan är bindande 1 vecka före (1 februari).
Anmälan senast den 31 januari.

Thay Tien templet i Oxie.
Fredagen den 4 mars kl.09.30.
Vi besöker Vietnamesiska Buddhistiska föreningen i Thay Tien templet. Vi blir visade runt och får veta hur medlemmarna lever. Därefter blir vi bjudna på kaffe och kakor. Besöket tar c:a 2 timmar
Anmälan senast den 21 februari.

Malmö Stadsbibliotek
besöker vi torsdagen den 21 april kl. 09.15.
Vi får information om biblioteket och en guidad rundtur i byggnaden på c:a 1,5 timme.
Max antal 25 personer.
Anmälan senast den 12 april.

Rundan sightseeing,
Måndagen den 9 maj kl. 10.00.
Med Rundan upplever vi Malmö från ett annat perspektiv. Under 50 minuter får vi njuta av en guidad båttur under Malmös broar och genom kanalerna. Pris 175:-/person

Anmälan senast den 2 maj.

Fisketur med M/S Tumlaren eller M/S Amigo, Onsdagen den 1 juni kl. 08.00
Båten är ute mellan kl. 09.00 och 14.00. Kostnad 220:-/person. Hyra av fiskespö 100:-/person
Anmälan senast den 23 maj.

Studiebesök 2021

Anmälan till samtliga studiebesök görs till Eva Kristell, tel. 0760-39 40 00 eller e-post: kristells@gmail.com.

För studiebesöken gäller att vi träffas vid Folkets Hus, Svedala för samåkning om inget annat anges.

OBS! Angivna tider är avgångstider från Folkets Hus.
Om ni kör själva till besöken v.v. meddela detta till Eva.

M/S Tumlaren eller M/S Amigo Onsdagen den 26 maj kl 08.00 får vi uppleva tjusningen med en tur på havet. Följ med ut i närheten av bron, Barsebäck, Ven, Köpenhamn eller var nu fisken befinner sig och lär dig fiska. Båten är ute mellan 09.00 - 14.00. Kostnad 220:-/person. Hyra av fiskespö 100:-/person. Anmälan tidigast den 1 april och senast den 17 maj.

Lammsafari Eksholmens gård Fredagen den 3 september kl 10.30 åker vi till Eksholmens gård på lammsafari. Efter en tur på ca 1 timme får vi kaffe och kanelsnäcka från Vismarlövs bagarstuga. Pris ca 150:-/person beroende på antal. Max. antal 40 personer. Anmälan senast den 20 augusti och tidigast 1 augusti.

Botaniska Trädgården i Lund Torsdagen den 16 september kl 10.15 åker vi till Botaniska Trädgården i Lund där vi får en guidad visning på ca 1 timme. Efter visningen är Patisseriet öppet för de som önskar fika. Vi har fritt tillträde till växthusen och trädgården hela eftermiddagen. Pris 40:-/person exkl fika. Max antal 25 personer. Anmälan senast den 6 september och tidigast 1 augusti.

Uniformsmuseet i Klagstorp Måndagen den 18 oktober kl 13.30 besöker vi Uniform Collection i Klagstorp. I museet finns 7 000 uniformer, både civila och militära från Skandinavien, England, Tyskland och USA. Vi får en guidad visning och därefter fika. Besöket tar ca 2,5 timme. Pris ca 150:-/person beroende på antal. Max antal 30 personer. Anmälan senast den 7 oktober och tidigast 1 augusti.''
OBS .Studiebesöket är inställt p.g.a. för få deltagare

Grand Hotel i Lund Torsdagen den 25 november kl 12.15 åker vi till anrika Grand Hotel i Lund för en guidad rundtur i hotellet och därefter lunch. Pris 145:-/person exkl kaffe. Max antal 30 personer. Anmälan senast den 15 november och tidigast 1 augusti.

Disgusting Food Museum Malmö Torsdagen den 16 december kl 12.30 besöker vi ett lite ovanligare museum. Kan vi börja äta miljömässigt hållbar mat i framtiden genom att utmana vår uppfattning av äckel? Utställningen har bl a 80 av världens äckligaste maträtter. Äventyrliga besökare kommer att uppskatta möjligheten att lukta och smaka några av dessa beryktade maträtter. Vågar du lukta på världens mest stinkande ost? Eller smaka på godis som görs med metallrengöringsmedel? Pris 150:-/person. Anmälan senast den 2 december och tidigast 1 augusti.