Månadsmöte 2022-10-19

SPF Månadsmöte 2022-10-19

SPF Club 73 Svedalas återkommande månadsmöte gick av stapeln onsdagen 19 oktober 2022. Vi höll som vanligt till på STC med två sittningar pga det stora antalet anmälda medlemmar som ville deltaga, glädjande totalt 152! Ordförande Maj-Britt Blom hälsar oss alla hjärtligt välkomna, speciellt våra nya medlemmar, och lämnar lite allmän information om bl.a. vår förening och gör en presentation av styrelsen.

SPF Club 73 Svedala jubilerar, 50 år 2023. Fest naturligtvis!

Alla registrerade medlemmar är försäkrade till och från samt under aktiviteter som vår förening anordnar, ex månadsmöten, studiebesök, resor. Var observanta på bluffmail som fortfarande cirkulerar just nu, ex från Telia och Polisen.
Seniordagarna 9/11 på Församlingshemmet i Svedala, 10/11 i Bara Kuben.

KPR: Kommunala Pensionärsrådet där vi har fyra viktiga platser.
Stående frågor - 1. Lokalfrågan. 2. Slingan Skånetrafiken.
Folktandvården flyttar under 2023 in på bibliotekets gamla lokaler. Birgit och Bengt Alm jobbar som volontärer för ekonomiskt utsatta, och tar emot cyklar som ej används/ej fungerar. Bowlingen har haft DM i Ängelholm med fina placeringar: 1:a och 4:a. Nya tröjor hade införskaffats. Pensionärer är välkomna till bowlinghallen måndagar 14-16.30 för vidare information och spel.

Vidare information om kommande träff för nya medlemmar med två möjliga datum: 15 november kl 13.00 och 24 november kl 10.00. Lokal: Tennishallen på Svedala Sporthall och med en enklare fika. Lista skickas runt för anmälan och det går naturligtvis även bra att anmäla sig via mail eller telefon

Efter maten intar så Jesper Aspegren scenen och kåserar om ”Det oöverträffade mötet i verkligheten”, vikten om möten och att ”allt behöver inte vara sant, men sannolikt.”
Berättar om Mahognyben, när doktorn kom på besök. Om Antikrundan och dråpliga men ack så intressanta möten där. Händelserna kring Norrmalmstorgsdramat 1973 och känd TV-reporter som upprepar ”lägg ut, lägg ut”. Mötet med Stålfarfar som fyllde 100 år. Tavlorna som Miles Davies köpte av Bäck och Ljungberg och förvecklingarna där. Vi tackar Jesper med en stor o varm applåd.

Därpå följer kaffe och kaka och så naturligtvis vårt lotteri, där lotterna tog fort slut. Vinnarna får glada tillrop.

Lite mer information om vårt julbord 7 december Folkets Park Skurup med gratis buss, anmälningslista går runt. Förslag på resor ex Helsingör med slottet och besök orkidéodling. En resa till Binz? Kurs med HLR? Efterfrågan buggkurs?
Inloggning på vår hemsida sker med personnummer och postnummer, finns mycket att läsa där.

Nästa månadsmöte 22-11-16 sker även denna gång på STC och med två sittningar. Meny Kycklingfilé med rödvinssås, stekt potatis och varma grönsaker. Musikunderhållning: ”Back Time Boys” från Österlen, Ystad och Vollsjö

Vår ordförande Maj-Britt avslutar månadsmötet och tackar för visat intresse och uppslutning och önskar oss hjärtligt välkomna till nästa månadsmöte och med en önskan om en skön höst!

/Jeanette Jönsson