2017-05-30

Igår, 2017-05-30, besökte vi Swedbank Stadion och MFF:s museum och vi fick en jättefin guidning av den legendariske "gamle" lagkaptenen Staffan Tapper och Hans Zielinski. Staffan visade bl a upp sitt bragdguld för Europacupfinalen 1979. Tyvärr förlorade MFF finalen i München mot Nottingham Forest med 0-1.
MFF har på förslag från Club73 bestämt sig för att starta ett mixat Äldre Seniorlag och lagbilden visar stommen till laget.
Vi fick också information om att den gamle ordföranden Eric Persson under andra världskriget var en av organisatörerna för operationer att rädda judar undan den tyska ockupationen av Danmark. För detta arbete tilldelades Eric den finaste danska orden, Christian X:s Frihetsmedalj. Eric var inte bara den som byggde upp MFF till ett storlag utan han var också en stor människa på många andra sätt. Frihetsmedaljen lade Eric ner i en skrivbordslåda och han berättade aldrig för någon om sitt storartade arbete och sin utmärkelse. Erics anda präglar fortfarande MFF.

/Bengt Alm