Gotland 4 dagar sept 2025

Gotlandsresa för SPF club 73 den 23 - 26 september.
Vår resa startade i ottan med buss till Oskarshamn och därifrån färja till Gotland. När vi anlände till Visby startade vi med ett besök i Almedalen och De Badande Vänners trädgård. Efter incheckning på Slottsbackens hotell åt vi en god middag på Joda restaurang. Dag 2 efter frukost åkte vi på en guidad tur till norra Gotland med Britt, en trevlig gotländska som guide. Första besöket blev Slite stenbrott som drivs av Heidelberg Materials. Därefter tog vi färjan från Fårösund till Fårö där vi tittade på engelska kyrkogården och ett lammhus med Aggräs-tak. På Fårögården åt vi goda lammfärsbiffar till lunch innan vi åkte vidare till Helgomannens fiskeby, Digerhuvuds raukområde och Ingemar Bergmans grav. Sista besöket på dagen var Lummelundagrottorna. Joda restaurang stod för middagen även denna dagen. En del av oss fortsatte kvällen på Munkkällaren.
Efter vår goda frukost dag 3 åkte vi mot södra Gotland och Öja kyrka. Hoburgsgubben besöktes naturligtvis också. Lunchen, varmrökt lax, intogs utomhus i solskenet. Färden gick vidare till Margus gårdsbutik där det fanns tillfälle för en kopp kaffe och shopping för de som så önskade. Vidare hemåt längs Ekstakusten där vi tittade ut mot stora och lilla Karlsö. På kvällen blev det buss till ”Matmuren” där vi fick helgrillat lamm och saffranspannkaka med salmbärssylt. Sista dagen gick vi på en guidad promenad längs med ringmuren till Visby vackra domkyrka. Fram till färjan skulle gå hade vi några timmar att strosa runt i Visby i underbart väder. Solen och vår fantastiska guide Bengt Ingvarsson hade vi med oss alla dagarna. Trötta men nöjda med resan kom vi hem till Svedala vid midnatt.
Svedala den 27 september//Eva Kristell