2022-04-26 Hamburg

Svedala SPF Club 73 Hamburgresa 26-28 april 2022
Tidig morgon var vi 46 morgonpigga medlemmar som samlades vid Sporthallen, för färd med Vannarps buss och med Åsa från ErTur som reseledare.
Vi åkte över Rødby-Puttgarden, med bensträckare för intag av kaffe med ” musik” i Danmark. Efter överfarten och lite införskaffande av dryck fortsatte resan mot Hamburg .
Väl framme i Hamburg fick vi en rundtur med buss. Åsa guidade oss runt, vilket inte var lätt då mycket hade ändrats under pandemin. Eloge till vår chaufför Lars-Erik!
Hamburg är Tysklands andra stad med c:a 2 miljoner invånare. Staden har många kanaler och flest broar i Europa. Åsa visade oss många sevärdheter, Elbephilharmonin, kyrkor, många fina byggnader som tex Chilehuset. Allt återuppbyggt efter kriget. Även Reperbahn fick vi beskåda. Affärerna på Mönchebergsstrasse hade slagit igen under pandemin. Vi checkade därefter in på hotell Alte Wache, som ligger mitt i centrum. Middag avnjöt vi tillsammans på hotellet, med lite eftersits.
Dag 2 inleddes med en guidad båttur i hamnen. Det var intressant att se staden från Elbe, mellan ebb och flod rörde det sig om 3,5 meter. Vi fick se många typer av båtar, såväl lyxyacht som stora container fartyg.
Nästa stopp Miniatur Wunderland. Fantastiskt! Enormt! Olika delar av världen fanns uppbyggda med bl.a. över 1.000 tåg och 10.000 vagnar. De små figurerna, 263.000 st, var handgjorda. Ljuset, c:a 389.000 lampor, skiftade mellan dag och natt. Eftermiddagen fördrev vi med shopping, öl och fika stopp efter eget tycke.
På kvällen var vi ett stort sällskap som gick på ölprovning på Elbfhilharmonins restaurang Störtebecker. 5 sorters öl avsmakades med en 3 rätters meny. Vi fick också se den fantastiska utsikten över staden, både i dagsljus och i mörker.
Under hemfärden stannade vi i den charmiga orten Burg för inköp och lunch.
Nöjda med vår tur kom vi till Svedala på kvällen med frågan vart går nästa färd? Text Birthe Hassgård/JJ