Göinges svarta guld

Göinges svarta guld 24 maj 2022

Vi lämnar Svedala Sporthall kl. 07:30 för färd mot Svarta Bergen utanför Lönsboda. Efter fika får vi guidad visning av stenbrottet och diabasen.
Färden går vidare till Lönsboda där familjeföretaget Kullaro visar oss förädlingen av diabasen, (svarta guldet) till smycken, heminredning, konst m.m. Här finns även butik.
Innan vi lämnar Lönsboda äter vi lunch på ”Helgas restaurang”.

Bussen går vidare till Ullspinneriet i Strömsborg. Vattenkraften från Helge å drev först en klädesfabrik, sedan ett spinneri och färgeri.
Osby hembygdsförening köpte företaget när det lades ner på 1960-talet. Guidad visning.

Kaffe och våfflor serveras på Denningarums Gård i Broby. Möjlighet att strosa runt bland djur och natur eller handla i gårdsbutiken.

Pris: 795:kr/person (minimum 35 personer) I priset ingår:

Resa med Kristianstad buss.
Guidad visning och fika, Svarta Bergen och Kullaro.

Lunch i Lönsboda
Guidad visning på Strömsborgs Ullspinneri, Osby
Eftermiddagsfika på Denningarums Gård i Broby.
Beräknad hemkomst vid 18-tiden.

Anmälan till Birthe Hassgård tel: 070-649 2132 eller birthe@hassgard.se senast den 24 april 2022.

Betalning till föreningens bankgiro 426–7209 eller Swish 123 392 9304 Senast 2 maj.