Konstresa till Lena Linderholm i Strängnäs den 14 mars 2024

SPF Aros gjorde den 14 mars en trevlig och fullsatt bussresa tillsammans med medlemmar från olika SPF-föreningar i Västerås, inte så långt bort med ända till Strängnäs.

Där besökte vi multikonstnären Lena Linderholm i hennes hem. Lena berättade om flytten från Vaxholm till Strängnäs och om hur hon och bortgångna maken Gösta Linderholm fortsatte med sitt skapande här. Ett hem fyllt med olika ting som keramik, tavlor, textilier, musikinstrument och antikviteter, där varje sak i detta "bohemiska kaos" hade funnit sin plats. Vi gick runt i hemmets alla rum och försökte ta in allt som fanns där.

Efter visningen fortsatte vi färden för en provencalsk lunch på en restaurang i närheten. Vid kaffet var det underhållning av Klasse Möllberg som sjöng kända låtar. Även vi deltog i tillställningen med både gymnastiska rörelser och sång av en välkänd låt ett flertal gånger men till olika melodier - det var dagens hjärn- och rörelsegympa.

Färden fortsatte till Stallarholmen, och i Gula Huset har Lena sin butik och konsthall. Vi vände hemåt på sen eftermiddag efter att ha upplevt både konst, musik och shopping samt egna aktiviteter under resans gång.

Text och foto: Monica Johansson