22 mars

• Ordförande Jack
  • Jack serverar kaffe till nya medlemmar

SPF Seniorerna Aros medlemsmöte den 22 mars 2018
Ordf. Jack hälsade 125 medlemmar välkomna och berättade om kommande evenemang och resor. Därefter så kom Gustav Vasa (Bengt-Åke Johansson) med drängen Mats (Mats Östberg, båda från Säter) och underhöll oss med Gustav Vasas resa från 1523 och fram till kröningen. Vi fick bl.a. veta hur Vasaloppet enl. Gustav Vasa kom till. Det gjorde de med musikalitet och humoristisk berättarglädje. Gamla härliga låtar hade fått delvis ny humoristisk text och sjöngs av drängen Mats. Gustav Vasa berättade på sitt eget humoristiska, delvis med moderna företecken om sin resa i Dalarna fram tills han fick med sig Moraborna mot Kristian Tyranns soldater. Gustav Vasa beskrev också hur alla med glädje och stoj ville ha just honom som vår första Kung över landet Sverige. Som vanligt så avslutades medlemsmötet med kaffe och smörgås och lotteri.