Utflykt till Borgåsund

SPF Aros vandrade i Borgåsund

Vi gjorde en utflykt till Borgåsund en dag i juli. Många förknippar denna plats med småbåtshamnen och restaurangen. Få vet att platsen har varit Sveriges största insjöhamn längre tillbaka i tiden när järnhanteringen var som störst i bergslagen. Järnet fraktades via Strömsholms kanal till sjön Freden och vidare genom sundet till Borgåsund för att skeppas om och fraktas vidare mot Stockholm. Idag är samma farled ingången för många turistbåtar som ska ta sig an Strömsholms kanal ända upp till Söderbärke.

Vi tog en promenad utefter den lilla vägen som leder upp mot Strömsholm. De äldre husen, som vittnar om tidigare bofasta, affärer, missionshus och skola, liknar en vy från västkusten. Vi träffade på ortsbor som berättade om dessa händelser, och en medlem från vår förening, Fredrik Sandberg, fungerade som guide då han har mycket att berätta om trakten och som vi tackar för allt vi fick veta om Borgåsund.

Promenaden tillbaka gick via huvudleden till restaurangen där vi fortsatte med pratet om Borgåsund under lunchen som serverades.

20230706_Borga_2.jpg

Det här var en trevligt avbrott i sommaruppehållet för SPF Aros.

Monica Johansson