Månadsmöte den 28 september

Berättarkonsert i folkton

Vid dagens medlemsmöte hade vi bjudit in Josefina Paulson, som är riksspelman med nyckelharpa och fiol, som vår gäst.
Vi fick höra om musik som härrör från Bergslagen och Västmanland, kanske främst Hedströmsdalen. Josefina berättade att de låtar hon framförde hade nedtecknats till stor del av Ellen Lagergren. Det fanns många spelmän i dessa trakter, men att skriva ned låtarna för framtiden gjorde Ellen.
Josefina berättade också att Ellen var ensamstående mor med tre barn och som bidrag till försörjningen åkte hon runt och spelade dessa låtar och berättade om spelmännen bakom dem.
Dagen till ära hade några av styrelsemedlemmarna klätt upp sig i folkdräkt för att knyta an till dåtidens musik och Josefinas framförande.

Berätarkonsert i folkton.jpg

Härefter vidtog sedvanligt kaffe och småprat runt borden samt lottdragning, där priserna till vinnarna visade att det är skördetider nu.
Monica Johansson
Foto:Karl-Axel Lundell