Polenresan 5-10 sept

1045 kom bussen från Västheda-Forsbergs och hämtade oss vid rececentrum för resan till Polen. På vägen till Karlskrona blev det lunch på golfrestuarangen i Mjölby. Åkte några timmar sedan kaffe på Kosta Brukscaffé. Framme i Karlskrona så fick vi vänta något innan vi klev på färjan. Buffé som var hygglig. Tidig morgon med frukost buffé och sedan kom vår guide Robert. Han tog med oss på en rundtur i staden. Vi besökte Soliditatrets Museet, där Lech Walesa fortfarande högst upp har sitt kontor. Robert berättade hur Lech Walesa med sina två närmaste män planerade framträdandet för frigörelsen. De hade fått ett Tv-team från Frankrike att ettablera sig i en vind med utsikt över scenen och direktsände. Skjut mig sa Walesa, men ryssarna vågade inte och hittade inte på var det franska teamet var. Walesa hamnade i arrest men så småningom fick ryssarna ge sig.

Gamla Stan gick vi runt 0ch tittade på vackra byggnader och Robert berättade lite om vad tyskarna gjorde. Många ritningar fans kvar efter kriget och en del är det återskapat av fasaderna, men innanför är det modernt. Vi åt lunch där tittade på lite mer och åkte till Pensionat Linné, där vi checkade in. Middag på kvällen, riktigt god.

Efter frukost så drog vi iväg till Piasnicaskogen och fick där uppleva en av de största massgravarna, efter Hitlers härjningar. Vi besökte även en kyrka med väldens största orgel med över 800 pipor, varav den minsta är på 3,2 cm och den största ca 37 cm i diameter. Det lät häftigt. När den största pipan kom igång så skakade hela kroppen. Vi åkte vidare till kloster Zarnowiec, där vi fick en genomgång av hur det är att leva klosterliv. Sedan drog vi vidare till sanddynerna i Leba. Det var tufft. Av oss alla så var det bara sex som gick upp på den högsta kullen, och de fick en vidunderlig utsikt över dels Östersjön och en liten insjö. Dagen avslutades med middag på Linné.

Efter frukost så åkte vi till marknaden i Puck och fick se lite av marknadslivet i Polen, det var ingen större fart på marknaden, men på lördagarna är det fullt liv. Vi besökte idrottsstjärnornas allé i Wladyslawowo. Det fanns en massa plakat över idrottsstjärnor, samt ett stenmonoment över de som kommit högst upp på Mont Everest. Vi åker till halvön Hel en ca 3,5 mil lång och ibland väldigt smal halvö. Här härjade sovjetunionen och när de lämnade Hel så förstörde de så mycket som möjligt, bl.a. så sprängde de en stor diseltank på en fotbollsplan, som senare fick saneras till fem meters djup. Middag på Linné.

Detta är sista dagen i Polen. Vi åker till världens största Riddarborg Malbork , en inhemsk guide tog över från Robert – tyvärr- för han pratade lite för fort och alla hängde inte med, men det var intressant att se borgen. Sovjeterna förstörde förstås, så mycket det kunde, när de var tvungna att lämna Polen. Nu till färjan incheckning sedan middag och i säng för nästa dag hemresa från Karlskrona till Västerås.

En väldigt trevlig resa som Jack hade fixat med Västanhede-Forsbergs Buss och vår trevlige svensktalande polack Robert Mackowski!