13 - 15 Juni Höga Kusten

• Gruppbild av Karl-Axel Lundell

Bussresa med SPF-AROS till Höga kusten 13-15 juni 2017.

33 förväntansfulla SPF-are äntrade bussen vid Vallby för en tredagars tur upp till Mellansverige. Vi startade i regn men en bit efter Gävle och vårt första fikastopp vid Gävle Bro lättade regnet och framåt Hudiksvall med lunch sken solen på oss. Efter lunchen besökte vi Gudmundtjärn, en bosättning från 1778 med självhushåll som har varit bebott ända fram till början av 1940-talet. Katarina Rönngren (släkt till gårdens folk i rakt nedstigande led) var vår guide och gav oss en levande bild av gården och dess historia. Efter fika på gårdens café åkte vi till Kramfors och vårt hotell Kramm.

Onsdagen fick vi sovmorgon så vi startade inte förrän kl. 9.00, nu med en lokal guide Inga Bohlin. Hon visade oss minnesmärket vid Lunde från Ådalskravallerna 1931 då 5 personer blev skjutna av svensk militär. Vi fortsatte sedan mot Högakustenbron, där vi tittade runt på den fina utsikten. Bron har 180 m höga pyloner, spännvidden mellan pylonerna är 1800 m och den fria seglingsfria höjden är 40 m. Färden fortsatte sedan mot Mannaminne där vi åt lunch och såg utställningar av olika slag. Vi fortsatte sedan till Barsta, där vi besökte ett fiskekapell och drack önskevatten. (Har ännu inte sett något resultat av önskningen). På hemvägen till hotellet såg vi Högbondens fyr och Skuleberget på avstånd. Middag åt vi på restaurang Björkudden.

Torsdagen var hemåkardag. Huvudattraktionen var den thailändska paviljongen söder om Bispgården. Paviljongen är uppförd till minne av kung Chulalongkorns besök i Ragunda 1897. I den vackra miljön drack vi först busskaffe, som serverades av vår bussförare Leif, därefter fick vi en guidad tur på anläggningen. Färden fortsatte sedan mot lunch på Älvstagården. Sista bensträckaren blev vid Gävle Bro. Vi var sedan åter i Västerås vid 18.30 efter en givande resa med många intryck och varmt och soligt väder.