Resa till Dalsland 2023

Dalslandsresan 3-6 juli 2023.

Måndag den 3 juli klockan 8.15 var det samling och avfärd från Coop i Hallsberg. SPF Seniorerna i Hallsberg hade bokat en resa med Enströms buss från Grästorp och det var Ingemar som körde och reseledare var Boris Salomonsson. Ingemar och Boris är ett oslagbart radarpar. Det var dessa herrar, som även förra året tog hand om oss och ledsagade oss, då vi var till Öland.
Det visade sig bli en väldigt trevlig resa, men vädret var väl inte alltid det roligaste, men vi hade väldigt mycket tur och när det väl gällde så sken solen på oss!
Vi körde västerut genom Värmland och bitvis mötte vi riktiga skyfall. Det blev ett kort bussfikastopp med kaffe och kaka. Vi passerade gränsen till Dalsland och tar sikte på Mellerud. Vi stannar till vid Sunnanå hamn, som tidigare varit ett industriområde men idag är ett fritidsområde med nybyggda sjöbodar. Helt klart ett omtyckt ställe att bo på.

Efter det fortsatte vi fram till Mellerud och golfrestaurangen där dagens lunch skulle intagas. Det var buffé med både fisk och Wallenbergare, sallad, kaffe och kaka. Smakade som alltid på golfrestauranger väldigt bra.
Mätta och belåtna fortsatte så färden till Dals Rostock. Namnet Rostock kommer sannolikt från en spång, råstocken, som låg över en bäck, vilken utgjorde gräns mellan två större gårdar. Rå är ett äldre ord för gräns. Där möttes vi av Kerstin Ljungkvist som var en riktig eldsjäl! Först visade hon oss en modell i halv skala av järnvägsstationen, som en gång legat där. Stationshuset byggdes i det tidiga 1900-talets smak med snickarglädje, tinnar och torn. Stationen uppfördes 1908 och tjänstgjorde i 33 år fram till det att det tredje stationshuset i Rostock kom på plats 1941.

Därefter fortsatte vi till örtagården. Här berättade Kerstin om växterna och deras användningsområden. Hon berättade om byn och hälsobrunnen som många människor besökt. Här finns idag hus med diverse verksamheter. Själv har hon en konstnärsateljé, en affär med allehanda ting till försäljning bl.a. en tjock bok om växter, som hon själv skrivit. Här finns växthus med plantförsäljning, museum, antikvariat, café och mycket mera. Med andra ord en liten plats på vår jord med mycket driftiga människor!

Efter ett helt fantastiskt besök i Rostock var det så dags att bege oss till vårt hotell First Hotel i Bengtsfors, där vi skall bo i tre nätter. Men innan vi anlände till hotellet blev det ett stopp vid ”Dals konfektyr” där de har fabriksförsäljning! Oj vad mycket gott vi handlade!

Dagen avslutades i hotellets matsal med middag och idag blev det fisk, som smakade utmärkt. Och Boris berättade för oss om morgondagens schema.

Dag 2, tisdag den 4 juli 2023.
Efter frukosten åkte vi västerut till Dals Ed, som ligger på en grusås mellan sjöarna Lilla och Stora Le. Lilla Le är en rund sjö, som bildades under istiden. En jättestor isklump blev liggandes på ett ställe och smälte och sjön bildades, en riktig issjö. Vi passerade Karl XII:stugan, som är från 1700-talet, men Karl har aldrig varit där.
Under andra världskriget byggdes många skansar utmed gränsen till Norge. Vi besökte Parsetjärns skans, där vi klättrade upp på berget i regnet. Där stod man och tittade ut över nejden och en gång hade soldaterna, som skulle försvara Sverige, också stått där och begrundat situationen. Nedanför berget var stora stenar uppresta, som skulle förhindra att stridsfordon skulle ta sig fram.

Färden gick vidare till Håverud och Kanalmuseet. Där var det meningen, att vi skulle bli guidade, men det hade blivit något missförstånd så någon guide dök aldrig upp. Vi fick gå runt själva på museet och titta på allt, som hade med kanalen att göra. 2018 firade Dalslands kanal 150 år, så den har varit med ett tag. Och vi kunde gå omkring utanför och se på slussningen och livet kring
kanalen.

Dags för lunch och även idag åt vi på golfklubben i Mellerud. Till mångas glädje serverades det raggmunk och fläsk!
Tillbaka till Bengtsfors och upp på Majberget. Där började vi i Halmens hus, vi blev guidade om halmens betydelse för Dalsland. Många vackra alster fanns där och en väldigt fin shop att handla i.
I anslutning till Halmens hus finns ett friluftsmuseum Gammelgården, med ett 20-tal olika hus, som hämtats dit från olika delar av Dalsland. Vi delades upp i två grupper och fick var sin guide, som visade oss runt på området och i husen.

Sedan blev det hemtransport till hotellet och dagens middag bestod av kyckling. Och så var dag 2 slut.

Dag 3, onsdag den 5 juli 2023.
Idag skiner solen och vi ska ut på böljan den blå, vilken lycka! Ingemar kör oss ner till bryggan i Bengtsfors. Där ligger sekelskiftesbåten M/S Storholmen och väntar på oss.

Vi ska färdas på Dalslands kanal från Bengtsfors ner till Håverud en sträcka som tar fyra timmar. Dalslands kanal byggdes mellan 1864 och 1868. Nils Ericson utsågs till projektör och ansvarig för bygget. Kanalsträckan består av ett band av sjöar från Vänern till Stora Le, med en höjdskillnad på 66 meter.
Endast 10 km av sträckan är grävd kanal av de 254 km, som utgör den blå pulsådern genom Dalsland. Vi ska passera 16 slussar på vår färd av de 31 slussar som kanalen har.

Det närmar sig lunchtid och vi får gå ner en trappa till matsalen för att inta vår måltid. Vi serveras en utsökt meny av varmrökt lax, sallad, kall örtsås, potatis och smör bröd. Och det finns allehanda drycker att välja mellan. Det är inte så gott om svängrum i matsalen, så man sitter där man sitter tills alla ätit klart.

I Håverud går vi så i land. Vi kikar runt på informationscentret utmed kajen innan Ingemar hämtar upp oss med bussen och kör oss till nästa sevärdhet. Det blir Skålleruds rödmålade träkyrka med sina äldsta delar från slutet av 1500-talet. Vi sitter andäktigt i kyrkan och lyssnar på det inspelade guidebandet, som ljuder ut till oss i bänkraderna. På kyrkogården finner vi gamla smidda gravvårdar från 1700 och 1800-talen. De fanns tidigare på olika gravar. Nu finns de samlade vid östra kyrkogårdsmuren. De smidda gravvårdarna hör troligen ihop med smederna och järnbruket i Upperud.
Sista stoppet för dagen blir vid hällristningarna i Högsbyn. Dit når vi genom att ha åkt den mycket kurviga Brudfjällsvägen. Hällristningarna finns i Tisselskogs naturreservat. De är inristade i lerskiffer, som är rik på kalk vilket bidrar till en artrik flora. Här finns mer än 50 hällar med över 2000 ristade figurer och tecken. De flesta av ristningarna gjordes under bronsåldern för 2500-3000 år sedan.
Tillbaka till hotellet och sista middagen där. Idag serverades vi hamburgare!

Dag 4, torsdag den 6 juli 2023.
Så har vi kommit fram till sista dagen på vår resa. Efter frukosten lämnade vi Bengtsfors och for åter mot Skållerud. Där blev det ett besök på Nordiska Tomtemuseet. Mannen som hade hand om museet hade samlat tomtar i 70 år och han visade oss runt och berättade. Oj vad många tomtar där fanns! Jag blir alldeles matt!

Vi lämnar så Dalsland och kommer till Trollhättan. Vi får oss en rundtur bland slussar och slussbyggen. Det är fascinerande med alla dessa byggen, som människor slitit med och byggt upp.
Sista besöket blir så på Saab-museet i Trollhättan. Så många olika och fina bilar som byggts där! Och idag ingenting! Hur kan det gå så? Man blir riktigt ledsen!

Vi fortsatte till Vänersborg och på Koppargrillen åt vi lunch för sista gången tillsammans. Det fanns två olika rätter att välja på och för egen del blev det fisksoppa med pannkakor.
Sedan var det bara hemfärden till Hallsberg kvar, genom Västergötland. Skönt för oss att vara hemma igen medan Ingemar och Boris fick åka tillbaka, då Ingemar skulle till Grästorp och Boris till Uddevalla, där han har sin hemvist.
Så till sist vill jag främst Tacka Ingemar och Boris för en utmärkt genomförd resa, om de nu läser detta. Ingemar kör som en verklig busschaufför och Boris kan allt! De är båda säkerheten själva! Jag vill även Tacka Inga-Lisa, som så enträget höll fast vid att denna resa skulle genomföras. Utan hennes envetenhet hade aldrig resan blivit av!
Och så vill jag Tacka er alla som var med på Dalslandsresan! Jag tyckte vi hade så trevligt och fick uppleva så mycket tillsammans. Jag hoppas, att ni har många goda minnen kvar i era sinnen, när sedan hösten kommer smygande.

Text Ingela Wallin, bilder Ingela Wallin och Hans Nilsson.