Övriga aktiviteter 2015

Våfflor
Den 11 mars serverades det våfflor i Missionskyrkan. Därefter blev det tipspormenad och SPF kören underhöll med vårsånger.

Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar
Föreningen har haft utflykt till lantbruksmuseet i Ljusfallshammar den 13 maj. Resan företogs med buss, 33 medlemmar följde med. Vid framkomsten till Ljusfallshammar serverades kaffe och smörgås och av ordföranden i museiföreningen hälsad välkommen. Han berättade om museets tillkomst och hur det drivs idag. Även SPF Ljusfallshammars ordförande hälsade oss välkomna och berättade om deras verksamhet. På museet fanns en mycket intressant samling gamla bruksföremål och maskiner, över 2000 föremål. Speciellt intressant att se var alla gamla traktorer och träredskap. En god lunch intogs på det gamla vackra värdshuset i Tjällmo. Dagen avslutades med besök på en gårdsauktion innan färden gick hemåt i det vackra vårvädret.
Se bilder här.

Sill
Den 10 juni samlades 65 medlemmar och njöt av sill och färsk potatis i sockenstugan. Vädret var vackert så det gick bra att gå runt på tipspromenaden som arrangerats. Stort tack till de som var speciellt aktiva i köket. Se bilder här.

Vadstenaresa
Den 1 juli deltog 29 personer på en trevlig resa till Vadstena. Man inledde med en guidad tur i Klosterkyrkan därefter intogs en god lunch i Slottets tronsal. Vädret var utmärkt så det var angenämt att utforska Vadstena. Se bilder här.

Hemlig resa
Den 12 augusti företog 35 personer från föreningen en resa mot okänt mål och till slut hamnade man i Zinkgruvan hos Roland Frimodig. Där bjöds på kräftor och surströmming med tillbehör. Roland Frimodig underhöll med sång, musik och berättande. Vädret var strålande och utflykten mycket lyckad. Se bilder här.

Kören leder allsång 16 september.

Oktoberfest i Valvet 14 oktober.
I mitten av oktober deltog 60 medlemmar vid en Oktoberfest med god mat och dryck i Valvet i Bergööska huset. SPF-kören underhöll.

Julbord
Den 9 december åt ett stort antal SPF:are julbord tillsammans i Equmeniakyrkan. Maten kom från en välrenomerad catheringfirma och det fanns flera sorters sill, Janssonsfrestelse, lax, kallskuret med skinkan som höjdpunkt, omeletter, revbensspjäll, korvar och köttbullar. Festen avslutades med kaffe och kaka. SPF:kören sjöng julsånger under ledning av Kristina Algotsson och uppförde ett Luciatåg.