Näst sista matlagningsdagen 2017

• Huvudrätt
  • Efterrätt
  • Till kaffet

"Hallsbergs glada matlagningsgäng" Näst sista matlagningsdagen 2017!

Jag var inte närvarande förra gången på matlagningskursen, men igår då det var vår näst sista dag för året var alla 8 närvarande, då kan man konstatera att alla hade överlevt!
Det var lite glest på parkeringen, men när 4 personer kommit så beslöt vi att åka upp för nu hittar ju alla. Jag noterade när vi kom in i hissen att skylten MAX 12 personer hade bytts ut mot MAX 5 personer, då blev jag faktiskt lite skakis och sade till mina medresenärer att dom skulle titta! Då svarade Janne att det som hände oss, hade hänt igen med en grupp kursdeltagare på väg upp. Det hade han hört av någon som jobbar i huset.
När vi kom upp och ur hissen står vår vänlige föreståndare där och hälsade oss välkomna, sen hoppade han in i hissen och var borta!
Väl inne i köket och dom inhandlade matvarorna spridits ut på bänken började genast sorteringen till vilka rätter dom olika burkar na och paketen skulle användas till. Vi kom snabbt fram till att samtliga 3 rätter skulle tillagas på spisen vilket skapade total kaos framför spisen.

Dukning samt favoritämnet disken: Janne och Lars-Eric
Förrätt: Linssoppa: Göran och jag, Ove
Varmrätt: Köttfärspaj: Erik och Kvarnis
Efterrätt: Äppelmaräng med gräddglass: Per-Åke och Hasse

Vi stod och tacklade varandra precis som på hockeyrinken för att kunna skapa dom tre rätterna! Tänk er själva 5-6 personer skulle koka och steka framför en spis på 70 cm, tur att jag är 192 cm och har långa armar. Jag hängde som en levande ryggsäck på Per-Åke när han kokade äpple, medan jag kokade linssoppa. Göran skötte ingredienserna till förrätten, och det var ett 10 tal olika kryddor som skulle tillsättas efter en viss ordning.
Till vänster om Per-Åke stod Erik och stekte köttfärs till varmrätten. Det var en syn utan motstycke, det borde ha filmats men det fanns ingen ledig som kunde.
Detta intensiva köksarbete utmynnade i tre utomordentligt goda rätter!
På grund av olika personers allergier så fick vi utelämna lök ock vitlök och visst påverkar det smaken om man utelämnar vitlöken i soppan, men ingen vill ju att någon skall gå död där i från.
När pajen fått i sig alla ingående delar och satts in i ugnen ropade vi att förrätten var klar för magen. Den bestod av cirka 2,5 liter till 8 personer. Det blev inget kvar, alla tog om, den blev lyckad.
Strax var det dags för varmrätten som inte var så varm som förrätten.
Vi serverades en mycket god köttfärspaj med ostsås och salladstallrik.
Nu var det så att Kvarnis hade tappat ostpåsen i äggstanningen så det blev för mycket ost, osten skall ju ligga som ett tunt lager ovanpå, men när man segat sig igenom osten så låg den goda köttfärsen där. Det skulle ha varit 2 dl rött vin i men någon hade drucket ur vinet så vi blev utan. Varmrätten försvann helt och hållet den också, man undrar hur detta skall sluta, vi äter för mycket det är skadligt för både oss och hissen. Fortsätter vi så här och äter så får vi ändra skylten i hissen ännu en gång.
Till sist var det dags för äppelmarängen , den serverades med gräddglass och den smakade mums.
När man gör maräng blir ju gulorna över, men inget blir över hos dom här gubbarna. Avslutningsvis kaffe med dopp utan dopp, för här kom Hasse in i bilden med toddyn. Hasse tog alla gulorna och vispade upp dem tillsammans med lite socker och gjorde en s.k. äggtoddy med rom, fast utan rom, alla körde ju bil dit, jag föreslog löjrom, men det hade vi ingen heller.

När alla magar var runda satte sex st. av mannarna sig i entrén och gjorde upp vad som skall förtäras vid avslutningen den 4/12.
Kvar i köket var diskarna Janne och Lars-Eric, dom fick lite hjälp mot slutet, för hemma väntade Sverigematchen mot Italien och den ville vissa inte missa.
Och typiskt, när vi kommer fram till grinden vid utfarten då är den låst med ett stort hänglås så vi kommer inte ut, någon har trott att han var sist där inne! Det var bara att vänta tills Kvarnis kom ifatt oss, han är alltid sist därifrån, det är han som är ansvarig för den stora nyckelknippan. Han körde upp bredvid mig och gick fram och låste upp så vi kom ut! Tack Kvarnis! Du räddade matchen 0-0!

Vid pennan
Ove Forsberg Östansjö 17-11-15