Mars

På månadsmötet i Equmeniakyrkan onsdag 27 mars gavs information av kommunens säkerhetsansvarige och underhållning av Lotta Martinsson.

• Birgitta Rydén informerar
  • Lotta Martinsson underhåller med sång och musik
  • Publiken gungar med till Lottas musik
  • Tomas Hagenfors informerar
  • Birgitta Rydén informerar
  • Lotta Martinsson underhåller med sång och musik
  • Publiken gungar med till Lottas musik
  • Tomas Hagenfors informerar

Det finns skyddsrum för 9000 personer i Hallsberg. Det berättade Birgitta Rydén på onsdagens månadsmöte med SPF Seniorerna när hon mötte närmare etthundra seniora medborgare i Equmeniakyrkan i Hallsberg. Rydén är säkerhetsansvarig i Hallsbergs Kommun och leder kris- och krigsplaneringen i kommunen. Rydén redogjorde också för kommunens tretton stycken s.k. ”Trygghetsplatser”, som är lokaler som står under skydd av Folkrätten och som i kris- och krigsläge ska erbjuda information, enkel mat och sovplats. Hennes föredrag väckte stort intresse och uppmuntrade till civilt ansvarstagande.
På månadsmötet medverkade också sångerskan Lotta Martinsson med medryckande och populära låtar. Publiken deltog med allsång, höftgung och handklapp. Hennes inslag var mycket uppskattat.
Ordförande för SPF Seniorerna i Hallsberg Tomas Hagenfors berättade också hur rikspressen uppmärksammar föreningens många olika verksamheter, bl.a. med mattcurling. Han påminde även om hur den seniora delen av befolkningen kan bidra till folkhälsa och modiga visioner genom att vara organiserade i lokalföreningar.

Text Torbjörn Härlin.
Bilder Tomas Hagenfors.