Oktober

Månadsmötet i oktober inleddes med sång av vår kör Liv och Lust och därefter informerade kommunalrådet Magnus Andersson om läget i vår kommun.

• Vår kör Liv och Lust förstärkt med deltagare från Kumla
  • Ingela utmanar vårt lag i Hjärnkoll
  • Kommunalrådet Magnus Andersson informerar och svarar på frågor
  • Vår kör Liv och Lust förstärkt med deltagare från Kumla
  • Ingela utmanar vårt lag i Hjärnkoll
  • Kommunalrådet Magnus Andersson informerar och svarar på frågor

Onsdag den 25 oktober var det så dags för SPF Seniorerna i Hallsberg att ha månadsmöte.
På programmet fanns då två programpunkter förutom fika och allmän information.
Vår ordförande Tomas Hagenfors hälsade oss välkomna och meddelade att vi växer till antal och är nu cirka 310 medlemmar och fler är på ingång. Han hade gjort en liten överslagsberäkning, att vi tillsammans kanske har cirka 1000 barnbarn! Oj oj!
Först på programmet stod sedan sång av vår kör ”Liv och Lust”, som idag var förstärkta med ett gäng från Kumla. Körledaren Kristina Algotsson  efterlyste fler medlemmar till kören, som idag endast består av 9 personer. Så gör slag i saken och gå med! Efter jul hoppas vi på en minst dubbelt så stor kör! Välkomna allihopa!
SPF Seniorerna har en rikstävling som heter ”Hjärnkoll”. I Hallsberg har vi ett lag med tre herrar, Christer Einarsson, Tomas Hagenfors och Torbjörn Härlin, som är mycket smarta. De har vunnit i Örebrodistriktet och gick så till final i Stockholm och vann!
Guld till Gossarna och 5000 kronor till föreningen att använda för medlemsvärvning, inte illa. Detta skulle naturligtvis uppmärksammas och jag Ingela Wallin hade påtagit mig denna roll.
Herrarna fick kliva fram och mottaga publikens stilla jubel. Men jag tyckte också, att de kunde få visa sin kunnighet. Jag hade därför gjort två frågor till dem. De fick var sitt diplom och på det fanns en bild på en frukt från en växt, närmare bestämt en buske och fråga ett var ”Vad heter busken?”
Det var en bild på benved och det kunde herrarna svara på efter överläggning. Fråga nummer två var knepigare. Jag hade då med mig frukter från ett träd och herrarna gissade på äkta kastanj, men se där gick de bet för det var frukter från hjärtvalnöt, som även det växer i min trädgård. Men ett rätt av två möjliga blir helt godkänt 50 % rätt!

Sedan var det dags för vårt kommunalråd Magnus Andersson, att uppdatera oss om vad som händer i Hallsbergs kommun. Han talade till bilder, som han fotat och det blev om Blomsterängen, parkeringsplatsernas nya  tidsbegränsningar och att det är bäst att ha parkeringsskiva, om man inte ska få böter. Han talade om vattnet i våra bäckar och diverse annat. Det hela slutade med en frågestund, som Tomas ledde.
Därefter var det så dags för fika, prat, information och lotteridragningar innan vi åter vandrade hemåt.

Text Ingela Wallin
Bilder Britt Nyblom och Ingela Wallin