Oktober

Månadsmöte i Equmeniakyrkan med information från Nyckelfonden och kommunalrådet Magnus Andersson.

• Christer Einarsson i samtal med Marie Svensson från Nyckelfonden
  • Magnus Andersson ute i publiken, här i samtal med Solveig Zuaw
  • Vår kassör Ingela Wallin med dagens vinstblomma i dragningen av inträdesbiljetterna
  • Hasse Nilsson med två av vinnarna i lotteriet
  • Christer Einarsson i samtal med Marie Svensson från Nyckelfonden
  • Magnus Andersson ute i publiken, här i samtal med Solveig Zuaw
  • Hasse Nilsson med två av vinnarna i lotteriet

Först ut var Marie Svensson från Nyckelfonden. Hon berättade bland annat att Nyckelfonden bildades 1989 av Örebro läns landsting för att främja och stödja medicinsk forskning vid USÖ. Fonden är en fristående juridisk person med egen styrelse och egna revisorer. Alla bidrag går oavkortat till forskningen på USÖ. Varje år kan forskare på USÖ ansöka om pengar till sina forskningsprojekt. Totalt har fonden delat ut 200 miljoner till forskning vid USÖ. Marie betonade att dagens forskning är morgondagens vård.
Så var det Magnus Anderssons tur. Han berättade att den politiska plattformen efter valet består av socialdemokraterna, centerpartiet, liberalerna och kristdemokraterna.
Kommunen drabbas som alla andra av höga energikostnader och deras återverkningar på bl a livsmedelspriser, men effekten hålls nere tack vare att kommunen har fastprisavtal på el. Kommunens ekonomi är god, i viss mån beroende på att äldreboendet Blomsterängen ännu inte är i drift.
Näringslivet utvecklas, nyetableringar kommer att ske både vid Tälleleden och Ralagärdena. Ahlsells satsar på utbyggnad och köper mark av kommunen. Lithells bygger ut i Sköllersta. Allt detta gör att behovet av bostäder ökar, både i centralorten Hallsberg och i kommunens mindre tätorter.
I övrigt betonade Magnus att det är viktigt med en levande landsbygd. Magnus är stolt över kommunens fyra dagcentraler och förhoppningsvis ska det kunna erbjudas lunchmåltider för pensionärer även fortsättningsvis.
Efter informationen svarade Magnus på frågor från åhörarna.
Såväl Marie som Magnus avtackades med var sin honungsburk från biodlare i Vretstorp.

I samband med kaffe med smörgås och wienerbröd informerades om kommande aktiviteter som bussresa till Nora julmarknad, julbord samt en eftermiddag med allmän information för nya medlemmar.
Mötet avslutades med dragning och utdelning av lotterivinster.

Vid pennan Margareta Strömberg som också tagit bilderna ovan.