Månadsmöte i september

Medlemsmötet den 27 september samlade 75 medlemmar som lyssnade på Birgitta Thells information om hörselproblem. Hon berättade att ca 1,4 miljoner svenskar lider av problem med hörseln. Den snabba utvecklingen av elektroniska apparater ställer höga krav på vår hörsel.
Det är därför viktigt att man ser till hörseln fungerar, inte minst för att hänga med i samtal och ta del av information.
Den som har svårt att höra bör uppsöka audiologen för att kontrollera hörseln, och för att skaffa hjälpmedel i form av hörapparater. Det finns många olika sorter så man skall se till att få en apparat som passar för de egna unika behoven. Det är jobbigt för den som inte hör och även för deras omgivning.

I vårt län har vi det bra, här får man hörapparaten gratis. Birgitta  rekommenderade att man bokar tid hos audiologiska kliniken i Örebro så fort man börjar få svårt att höra.

Den nyvalda reseansvariga i distriktet, Lotta Gustafsson, berättade om vilka resor som SPF-distriktet planerar den närmaste tiden. På distriktets hemsida finns resorna utsatta, och man ser dem också på SPF Seniorerna Hallsbergs hemsida under Nyheter från distriktet. Broschyrer om resorna delades ut till deltagarna på mötet som avslutades med gratulation av de som fyllt jämt under den gångna månaden och kaffe med goda smörgåsar samt lotteridragning.