GPS Quiz från Stortorget genom del av Ekoparken i Hallsberg är avslutad

Nedan hittar du frågorna som var utlagda för tipspromenaden. Rätt svar är markerat med fet stil.

Endast två medlemmar deltog i den digitala tipspromenaden och får 1:a och 2:a-prisen.

1:a pris i form av chokladask går till Hans Nilsson
2:a pris i form av en Twistpåse går till Solveig Zuaw.
3:e pris i form av en chokladkaka går till Inger Norman som svarade via hemsidan och hade 13 rätt av fjorton möjliga.

Här är frågorna som ställdes, rätt svar markeras med fet stil.

1. Hur många tangenter har ett piano?
1 78
X 88
2 72

2. På Saltkråkan köper Stina en kokosboll i i Nisses handelsbod, den kostar 25 öre. Hur hade hon tjänat ihop pengarna.
1 Plockat jordgubbar
X Sålt Malins dotter till Westerman
2 Hjälpt farbror Melker att tjära båten

3. Vilken blir den sammanlagda spänningen om man parallellkopplar 4 stycken 1,5 voltsbatterier?
1 3 V
X 6 V
2 1,5 V

4. Ett så kallat svart hål har upptäckts i vår egen galax Vintergatan. Hur långt från jorden ligger hålet?
1 10 ljusår
X 100 ljusår
2 1000 ljusår

5. Hur många fjädrar har en kolibri?
1 1000
X 5000
2 10000

6. Älghorn är inget musikinstrument men vilket av följande är det?
1 Tuppkam
X Fårfiol
2 Åsnekäke

7. Vilket år vann Bernt Johansson OS-guld i cykel?
1 1976
X 1972
2 1980

8. Hur många liter vatten har det kommit på trädgårdslandet som är 4 x 2 m om det kommit 10 mm regn?
1. 8 liter
X 800 liter
2 80 liter

9. Vilken visa inleds med de här noterna?

1 Gubben Noak
X Bä Bä vita lamm
2 Blinka lilla stjärna där

10. Sommar-OS 1992 hade en hymn av en världskänd sångare i ett brittiskt rockband.
Vad var sångarens artistnamn?
1 Freddie Mercury
X Mick Jagger
2 Sting

11. Sångaren i ovanstående fråga sjöng låten tillsammans med en operasångerska, vad hette hon?
1 Maria Callas
X Montserrat Caballé
2 Renata Tebaldi

12. Hur många gånger har Djurgården IFs herrlag i fotboll vunnit allsvenskan under 20-talet?
1 5
X 2
2 4

13. Vem yttrade dessa bevingade ord?
Det är underligt att man med de relativt få ord som finns i språket, kan säga så mycket strunt.
1 Albert Engström
X Oskar Andersson (OA)
2 Robert Storm Petersen (Storm P)

14. USA har under många år tvingats utnyttja ryska farkoster för att transportera astronauter till och från den internationella rymdstationen ISS. Nu har man äntligen fått igång en amerikansk transport.
Vilken organisation har lyckats med uppdraget att transportera två astronauter till ISS från amerikansk mark i år.
1 NASA
X SpaceX
2 Boeing

Utslagsfråga:
Hur många medlemmar (inklusive några som ännu ej betalat) den 1:a juni 2020?
267 medlemmar varav 9 ej betalda.