Polenresa september

Resa till Polen 10–17 september 2019.
(Dagboksanteckningar gjorda av Bengt Thyrsson)

Tis 10/9
Vid lunchtid startade ett 40-tal SPF:are från Söderhamn resan till Polen. Dagens mål var Nynäshamn där färjan Nova Star lade ut 18.00 med sikte på Gdansk i Polen.

Efter att ha fått våra hytter, intogs en middag bestående av löksoppa-kalops-glass.

Ons 11/9
Efter en något blåsig natt anlände vi till Gdansk 30 min försenade kl. 12.30.
På kajen stod Robert, vår polske svensktalande guide, och väntade.
Målet för dagen var Warszawa som Robert berättade om på vägen dit.
Halvvägs intog vi en busslunch bestående av korv och potatissallad.
Väl framme i Warszawa tog vi in på Novotel, ett mycket lyxigt hotell mitt i Warszawa.
En god buffémiddag intogs på kvällen med tillhörande efterrättsbord.
Warzsawa i kvällsljus

Tors 12/9
Vi startade 08.15 med en rundtur i Warszawa på ca 1.5 tim. Därefter fortsatte färden mot Krakow, en tur på ca 30 mil. Vi kom fram ca 15.00. Robert guidade oss runt i de centrala delarna av Krakow.
Därefter åkte vi vidare till vårt hotell Demel som skulle blir vårt logi i tre nätter.
Middag på hotellet, soppa-kyckling-"sockerkaka".

Fre 13/9
Återigen avgick bussen 08.15 denna gång mot Wieliczka och ett besök i saltgruvan som ligger där.
Rundturen i gruvan började med ca 400 trappsteg ner till 135 meter djup. Där fanns flera stora rum med saltstatyer och takkronor gjorde av saltsten. Där nere fanns även en lunchservering där vi intog vår lunch.
Ett kafé besöktes där scener ut Schindlers list spelades in i ett hemligt rum bakom en lönngång via en garderob.
Besökte sedan de judiska kvarteren i Krakow innan vi, trötta i benen, åkte tillbaka till hotellet.

Middagen åt vi på en fin restaurang inne i Krakow. Rökt/grillad fårost-vildsvin-glass.

Lör 14/9
Denna morgon blev det en tidigare start, 07.45. Målet var Auschwitz, det beryktade förintelselägret.

Efter en rundtur i lägret på ca 3 tim var alla nedstämda efter att ha bevittnad den oerhörda grymhet som människor har behandlat människor på. I en utställning fanns flera stora montrar med tiotusentals skor, väskor, borstar med mera. En kort bit därifrån ligger Birkenau där människor brändes efter att ha gasats ihjäl i Auschwitz.

Efter dessa synintryck behövde vi lite egen tid, vissa besökte gamla stan i Krakow, vissa åkte direkt hem till hotellet. Ann-Britt och jag gick upptill slottet. Tog en öl och en laxsmörgås innan hemfärd.
Middagen på hotellet bestod av Korv/potatissoppa-Köttfärsbiff-torr chokladkaka.

Sön 15/9
Start 07.15 med målet Gdansk ca 60 mil. Åt buffélunch efter vägen där maten vägdes och priset blev därefter. Passerade Katowice och såg den miljöpåverkan ett kolkraftverk kan ha. Röken låg tung över staden som ligger i en dal och sikten var bara ett hundratals meter.
Stannade till vid katolikernas huvudstad heter Czestochowa med klostret Jasna Gora. Där finns den berömda bilden av Svarta Madonna. Tyvärr fick vi inte se den då kön var hur lång som helst denna söndag.
Buffémiddag intogs på kvällen i hotellets matsal.

Mån 16/9
Vi började dagen med en rundtur i Gdansk 08.30 (sovmorgon). Besökte Oliwa-kyrkan och lyssnade på orgelmusik från en orgel med 8 800 pipor. Besökte sedan varvet där Solidaritet startade. Guiden berättade om hur tusentals människor hade börjat strejka inne på varvet. Varvet blev sedan omringat av ryska stridsvagnar.

Efter detta åkte vi till Sopot och såg det som en gång var Hitlers "sommarstuga", numera är det Grand Hotell.

Åkte sedan tillbaka till Gdansk igen och besökte gågatan med dess stora kyrka.
Åt lunch och efter det besökte vi ett stort köpcentrum innan det var dags att äntra färjan hem.
Middag på båten, svampsoppa-karré-äppelkaka med glass.

Tis 17/9
Efter en stormig natt, då många mådde dåligt, anlände färjan till Nynäshamn 12.00. Efter att ha stannat och lunchat i Tierp var vi hemma i Söderhamn ca 17.00. Alla var mycket nöjda med resan och alla har upplevelser som kommer att finnas kvar på näthinnorna länge.