Månadsträff för mars med Hjärnkoll

SPF Seniorerna Söderhamn har haft månadsmöte för mars månad i Röda rummet på Kulturens hus.
Ordförande Inger Engvers hälsade alla välkomna och berättade om dagens program.

Efter att vår egen kör framträtt med olika låtar av Cornelius blev det dags för frågesport.

Hjärnkoll, SPF:s nationella frågesportstävling för 3-mannalag med tävlingsledaren Kjell Viksten, som hade satt ihop 16 kluriga frågor som de 3 deltagande lagen fick besvara. Exempel på frågor var; Vilken är Afrikas folkrikaste nation? Vilken är världens mest sålda och lästa bok efter Bibeln?.
Segrande lag, Olov Andersson, Bo Hellberg, Denny Månsson hade 12 rätt precis som förra året. De får nu möta andra hälsingeföreningar i en utslagstävling där segrarna går till riksfinal och får representera Hälsingland.
Köksgruppen serverade kaffe med semla varefter Kristina Elfversson, sopran som jobbar som sångpedagog och operasångerska, underhöll med skönsång av bl.a. Verdi, Puccini och Lehar.

Kristina hade även med sig en sångelev, Petter Stenebo, 15 år, som sjöng en sång ur Mozarts Don Giovanni. Kristina avslutade sedan sitt framträdande med O sole mio.

Sedvanlig föreningsinformation hölls om resor och utbildning och antalet medlemmar är nu uppe i 1 040 st.
Sedvanlig lotteridragning avslutade dagens program innan Inger Engvers tackade alla som kommit och hälsade alla välkomna till nästa månadsmöte den 23 april då med modevisning på programmet.

Text: Bengt Thyrsson                             Foto: Sven Andersson