Förbundsmästerskap 2021-08-28-29

Årets SPF-mästerskap i Västervik

SPF-Ö.BLEKINGE hade tre lag till start i helgen som gick.

Bäst lyckades vårt lag i Herrklassen med 26 startande lag.Det blev en WO-seger direkt och 13--7. "Ärkefienden" Ronneby blev nästa nöt att knäcka och ytterligare
två matcher första dagen som mest liknade små gölar efter det att det ösregnat hela dagen och 80 mm regn totalt fallit över oss. Skönt att kunna starta upp bastun i vårt boende Gunnebo Orienteringsklubb's stuga  i Karlby vid hemkomsten och minst två grillkorvar vardera slank ned i den frusna kroppen, efter det att glöden slutligen fått  överhanden på regndropparna!
Vi hade två mixedlag bland de 72 startande lagen och båda inledde med segrar.
I vårt lag vann vi med klara 13--3 men åkte på två knappa förluster efter hårda duster, den ena med 11--7! I den andra fick vi stryk av ett Westervikslag med klar fördel av hemmabanorna. Där lyckades Marianne Lagerholm träffa den lilla "gölen" mitt i banan och få till en "smörgås med två vattenplaningar, något folk aldrig skådat förr! Avslutade dagen med ytterligare en seger. Sigurd, Ulla-Britt och Agneta lyckades bäst av mixedlagen med tre vinster av fyra möjliga! Det luktade verkligen slutspelsmöjlighet för dem men dag två blev inte lika lysande.
Herrarna Evert, Christer och Nils kom som väntat till slutspelet med de 8 bästa.
Här tog det dock slut med förlust mot "Lilla Paris" med 10-13 och därmed en delad 7:e-plats. Mitt lag tillsammans med Marianne och Ove lyckades vinna en av de två återstående matcherna och spela  efter oavgjort 12--12 mot Tvååker. De hade nästan maximal utdelning efter 6+4 poäng efter två utlägg. Vi gav inte  slaget förlorat utan tog 12 raka poäng och hade chansen till 13 men motståndarna fick in en tvåa innan matchtiden gick ut. Totalt fick vi ihop 7match-poäng och kvoten 15 och det hade krävts 10 poäng för slutspel. Nu blev det en hedersam 25-e plats. Lag Sigurd blev slutligen 38:a av 72 lag. Fullt godkänt!
Arrangören hade stora problem med vattnet på banorna men gjorde ett bra jobb!
Skrivet ur Björn Linnersjös perspektiv
plats