Varför ska jag vara med i en pensionärsförening ?

Varför ska jag vara med i en pensionärsförening?

Ja, ett motiv kan ju vara alla trevliga aktiviteter som möten, resor mm. Men det finns ett till skäl och det har Leif Brander i SPF Seniorerna Farsta beskrivit på ett bra sätt.

Förövrigt anser jag att Karthago bör förstöras!

Kommer du ihåg Cato från historietimmarna i skolan? Cato den äldre (234-149 f.Kr.) romersk författare och senator. Han lär ha avslutat alla sina tal i senaten, oberoende av ämne eller innehåll med: För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!

Genom de här ständiga upprepningarna fick han till slut som han ville. Romerska riket förklarade Karthago krig, och staden förstördes och innevånarna såldes som slavar.

Det här är kanske det första historiska bevis på att upprepning av ett budskap till slut ger önskat resultat. Med samma metod, kan man omvänt, skapa bättre och rättvisare förhållanden för medborgarna i en stat. Det är så politiska beslut värker fram.

Att påverka och förändra kräver tid. Det är just det som de stora pensionärsorganisationerna (SPF Seniorerna och PRO) jobbar med. Man har fört fram sina åsikter om urholkningen av pensionen, jämfört med övriga samhället.

Man har tjatat om det orimliga i att pensionärer betala mer i skatt än förvärvsarbetande. Man har ställt krav på ökade bostadsbidrag. Detta har nu börjat ge resultat. I höstbudgeten finns pengar budgeterade för samtliga dessa punkter.

Är det någon som tror att denna förändring kommit till utan att pensionärsförbunden aktivt arbetat med dessa frågor. Jag tror det inte! Kan ni tänka er att någon i regeringen skulle kontakta finansministern och föreslå en sänkning av skatten och en höjning av pensioner och bostadsbidrag. Till vem då, skulle frågan bli tillbaka. Jo till pensionärerna! Varför det, vi har väl inga pensionärer? Jo det finns en hel del där ute i samhället. Hur många då ? --------? Det blir absurt att tänka bort pensionärsorganisationerna! Vi pensionärer är OSYNLIGA i ett politiskt sammanhang om vi inte är organiserade.

Men jag, säger en bekant till mig, jag har ingen nytta av att vara medlem i SPF Seniorerna, jag reser mycket, och bor i Spanien flera månader om året. Då är mitt svar: Om du verkligen tror att du inte har någon nytta av ett medlemskap så tänk då åtminstone på alla de mindre lyckligt lottade, som behöver det stöd de kan få från ett starkt pensionärsförbund, och som ditt medlemskap bidrar till att upprätthålla.

Även du blir en dag tröttare, förlorar vänner och bekanta och även du kommer att behöva stöd från andra människor, fortsätter jag. Då är det bra att ha en stark pensionärsorganisation som tar tillvara alla pensionärers intressen.

Vi behöver varandra och tillsammans kan vi förbli synliga för våra politiker som bestämmer så mycket som berör oss pensionärer.

Leif Brander