28-31 Juli. Gotlandsresa

28-31 Juli. Gotlandsresan!

• K-A Lundell Text o Bild

SPF Seniorerna Aros resa till Gotland 28-31 juli.

SPF AROS åkte med buss och båt via Nynäshamn till Gotland. Efter en lugn resa över Östersjön äntrades bussen i Visby. Vi åkte direkt upp till Lummelundagrottan, där alla som ville fick en guidad tur genom grottan. Grottan finns omnämnd redan av Linné på 1700-talet. Han kom in c:a 50 m i grottan. 1948 återupptäckte tre unga pojkar grottan och utforskade den under sju år innan de berättade om sin upptäckt. De kontaktade då en grottforskare, som så småningom kom in i grottan. Första gången var han för tjock. Forskaren tog åt sig äran av upptäckten, men nu har man fokuserat på pojkarna och deras kartläggning av grottan. Efter besöket åkte vi till vårt hotell, Best Western Hotel Solhem. Till kvällen bjöds vi på en suverän buffé med allt från gotländsk saffranspannkaka till goda jordgubbar med vispgrädde. Dag två och tre fick vi under ledning av vår kunniga guide Märta först besöka Norra Gotland och Fårö. Fårö har bibehållit ett ålderdomligt kulturlandskap, förändringar genom århundradena är obetydlig. Kustens vidsträckta raukfält och klapperstränder ger i sin storslagenhet intryck av urtid. På Fårö besökte vi Ingmar och Ingrid Bergmans gravplats. Vi såg även Cementas bergtäkt som var gigantisk. Dag tre åkte vi söderut, besökte Öja kyrka, en av de vackraste kyrkorna på ön. Det höga tornet "Gra gais" (Grågåsen) är ett känt sjömärke. Vi fick även uppleva öns sydspets där vi först åt lunch och därefter besökte de som ville Hoburggubben. Rauken är den mest berömda rauken på Gotland. På kvällen var vi till en restaurant i centrala Visby där det åts grillat lamm och gryta gjord på lamm med olika tillbehör. Dag fyra gick vi i Visby under förmiddagen på egen hand innan det var dags att ta båten och återvända till Västerås.