Hemtjänstindex

Introduktionsbrev för Verktygslåda för Hemtjänstindex

Den 5 december presenteras Hemtjänstindex (HTI) för andra året. SPF Seniorerna driver projektet och vi måste därför vara väl förberedda i hela landet på frågor från media och allmänhet. SPF Seniorerna har också ett ansvar för att göra indexet känt bland våra medlemmar, våra syskonorganisationer, kommunen och för massmedia. Projektet finansieras av Allmänna arvsfonden fram till slutet av 2023, därefter ska HTI bära sina egna kostnader.
Den här verktygslådan är ett stöd för dig som vill jobba med HTI, har uppdrag i ett pensionärsråd eller är ordförande i en förening eller ett distrikt.
I verktygslådan finns:

Introduktionsbrev & Manual Hemtjänstindex

Pressmeddelande innan 5 december Bilaga A

Pressmeddelande den 5 december Bilaga B

Skrivelse till kommunen Bilaga C

Frågor & svar om Hemtjänstindex

Argument för Hemtjänstindex
Gällande kontakter med lokal media
Samordna er mellan föreningar, distrikt och våra representanter i pensionärsråd, så att inte samma texter sänds från flera samtidigt!
Utse en (1) talesperson för SPF Seniorerna i kommunen, som kan kommentera indexet i media. Meddela gärna förbundet namnen på de ni utser till malin.wennberg@spfseniorerna.se.
Den 5 december presenteras Hemtjänstindex rankinglista för 2023 över Sveriges alla 290 kommuner. Där kommer du att kunna se hur just din kommun placerar sig när det gäller kvaliteten i hemtjänsten. Rankinglistorna blir tillgängliga för alla på www.hemtjanstindex.se.
Kommunerna kan beställa en fördjupande rapport som ger mer information och visar vilka områden som kan förbättras.
www.spfseniorerna.se
Syftet med Hemtjänstindex är att bidra till att utveckla kvaliteten i hemtjänsten. Hemtjänstindex kan användas i pensionärsråden och av SPF Seniorernas föreningar för att påverka den egna kommunen.
Vi uppmanar alla med uppdrag i styrelser och pensionärsråd att noga läsa igenom informationen som följer. Vidarebefordra materialet till de inom SPF Seniorerna ni anser bör ha det. Titta också på seminariet om Hemtjänstindex från den 16 november, riktat till er med lokala uppdrag. Filmen finns på intranätet. På sidan www.hemtjanstindex.se finns bra information och förklarande filmer.
Om ni har frågor inför lanseringen den 5 december 2023
Tveka inte att höra av er om ni undrar över något eller behöver hjälp inför den 5 december. Alla frågor är välkomna!
Malin Wennberg, projektledare pensionärsråd malin.wennberg@spfseniorerna.se, 072-071 58 61
Helena Olsson, projektledare Hemtjänstindex helena.olsson@spfseniorerna.se, 08-692 32 66
Bemanning av förbundskansliet den 5 december
Förbundskansliet är särskilt bemannat den 5 december för att kunna svara på frågor om indexet. Hit kan ni höra av er om ni har frågor eller behöver hänvisa till förbundets presstjänst.
Anna Eriksson, presschef anna.eriksson@spfseniorerna.se, 0706-606 993
Martin Engman, samhällspolitisk chef martin.engman@spfseniorerna.se, 08-692 32 70
Manual Hemtjänstindex
Detta är en manual för hur du kan använda det bifogade materialet som finns i bilagorna. Här hittar du råd och tips på hur lokala företrädare för SPF Seniorerna och ledamöter i kommunala pensionärsråd kan agera för att göra Hemtjänstindex känt och i förlängningen förmå kommunen att prioritera kvalitetsarbetet i hemtjänsten.
Hemtjänstindex publiceras årligen och 2023 är publiceringsdatumet den 5 december. Då offentliggörs det på www.hemtjanstindex.se
. På hemsidan finns då:

en rankinglista med samtliga 290 kommuner som återger resultatet i det övergripande indexet för hemtjänsten.

rankinglistor med resultaten i de fyra delindexen – information, biståndshandläggning, utförande samt kommunens stödprocesser.

rankinglistor per län för regionala jämförelser
Förslag till insatser innan publiceringen
1.
Informera övriga ledamöter/organisationer i pensionärsrådet om vad HTI är för något, att det presenteras den 5 december och hur det kan användas i pensionärsrådet. Använd information från www.hemtjanstindex.se och de filmer som finns där samt på vårt intranät. En kort och bra film att visa är denna: https://www.youtube.com/watch?v=pSWduUe6sGA
2.
Ge kommunen en påminnelse, via mejl eller personlig kontakt, att HTI 2023 presenteras den 5 december och att ni önskar att kommunen beställer kommunrapporten. Använd information från www.hemtjanstindex.se och filmer som finns där och på intranätet. Bra filmer att visa är: https://www.youtube.com/watch?v=pSWduUe6sGA samt https://hemtjanstindex.se/varfor-ska-kommunen-anvanda-hemtjanstindex/
3.
Kontakta lokala journalister och berätta om Hemtjänstindex och att det publiceras för andra året, den 5 december, och att ni gärna vill kommentera det lokala/regionala resultaten, när indexet är offentligt. I bilaga A finns en mall på ett pressmeddelande ni kan skicka ut innan HTI presenteras.
Förslag till insatser på och efter publiceringsdagen den 5 december
1.
Skicka ett pressmeddelande om att HTI 2023 nu är publicerat. Förslag till text finns i bilaga B. Har ni redan en bra kontakt vid en lokalredaktion, ring denne och berätta. Inför presskontakten - läs på i Frågor och Svar.
2.
Föreslå via en skrivelse, se bilaga C , att kommunen beställer den fördjupade rapporten där all bakgrund till kommunens indexresultat redovisas. Rapporten blir en utmärkt grund för det fortsatta kvalitetsarbetet eftersom den visar på vilka områden det finns en förbättringspotential.
3.
Använd föreningens och distriktets sociala medier, såsom Facebook och Instagram! Lägg ut kort information om HTI och er kommuns resultat. Använd ett citat ur pressmeddelandet (bilaga B) från er lokala presstalesperson. Länka gärna till www.hemtjanstindex.se.
4.
En mall för debattartikel skickas ut via alla distriktsordförandena efter den 5 december.