29 januari Senior Professor Boo Johansson

Att åldras då och nu

Till  medlemsmötet kom 101 personer, som fick lyssna på Senior Professor Boo Johansson.

Ordförande Angela Eriksson hälsade Boo Johansson och medlemmarna välkomna.
Informerade om att:

• Seniorbion 13 februari Hammarskjöld har lagt in en extravisning kl. 17
  • Angela påminde om Falkenbergsrevyn 10 mars. Anmälan senast 5 februari
  • Medlemskorten kommer inte med tidningen Senioren, finns att få på medlemsmöten
  • Angela påminde om att vi behöver din mejladress om du har en sådan
  • Kommande aktiviteter Pratcafét 6 februari och kurs i Hemberedskap 20 februari
  • Seniorträffarna Partille Kommuns mötesplatser erbjuder teknikhjälp
  • Info från Partille Kommun. Seniorkorten 65-årsgränsen behålls.

Boo Johansson pratade om "Att åldras då och nu".

Åldrandet är en tid för reflektion om vad som har varit, vad som aldrig blev av, vad som ännu inte har hänt.

Vi har också gått från en ung befolkning till en åldrande befolkning, det föds mindre antal barn och vi har fått en högre medellivslängd. Det innebär en annan befolkningsstruktur.

Tiderna förändras och vi med tiderna.

Vardagslivets krav prövar/testar minne och kognitiva förmågor, tänk bara att på all teknik och alla lösenord som vi måsta kunna och ha. Det är en påtaglig skillnad på då och nu.

Kaffe och goda smörgåsar och liten kaka smakade bra. Lottdragning och några Svalor gick hem med en chokladkartong.

Text: Agneta Hjelm Strömberg
Bilder: Lars Hammarstedt