20 november Lennart Palm

Medlemsmöte 2023-11-20

Medlemsmöte den 20 november 2023

91 personer kom till medlemsmötet. Angela Eriksson hälsade välkommen och presenterade Lennart Palm.

Lennart underhöll oss med sina äventyr bland kistor och gravkammare/gravvalv. Otroliga historier om glömda och gömda kistor i kyrkor och gravplatser.

Lennart började med att beskriva släkten Seatons familjegrav på Östra kyrkogården, som är Nordens största gravmonument. Han berättade också om familjen Seaton.

Vi fick sedan höra många historier om adelssläkternas liv och död. En historia som tar priset, är den om överste Laurentz von Stobé, som lyckades fly från rysk fångenskap genom att döda en björn och klä ut den i sin nattdräkt.

Kistor och gravkammare är kulturskatter som ligger gömda i det fördolda, om de inte redan grävts upp och slängts som sopor. I flera pastorat har Lennart inte fått undersöka gravvalv och kistor, bland annat i Lerums kyrka, där man inte ville ha något spring nere gravvalvet.

Vi fick se bilder på renoverade kistor från 1600-1700-tal, fantastiska konsthantverk..

Kaffe och goda smörgåsar och liten kaka smakade bra. Lottdragning och några Svalor gick hem med en chokladkartong.

Text: Agneta Hjelm Strömberg
Bilder: Lars Hammarstedt