23 sept Janne Stenberg

Lars – Olof Martinsson informerade om SeniorNet, som är en ideell förening som verkar för att främja seniorers förmåga att använda den moderna IT som är nödvändig i dagens samhälle. Föreningens idé är att seniorer lär seniorer digital kommunikation och internet. Är du senior och har frågor om din dator, surfplatta eller smarta telefon? Välkommen till SeniorNet med dina frågor om internet och digital teknik, så hjälps vi åt att svara på dem.
Välkommen att besöka SeniorNet.
Datum, tid och plats
Tisdagarna: 17 september, 15 oktober, 19 november och 17 december.
Klockan: 11–13
Lokal: Studieförbundet vuxenskolan, Gamla Kronvägen 62 E, Partille

*********************************************************************************************

Vid medlemsmötet den 23 september hade Svalan besök av Janne Stenberg som berättade att han arbetat som brandman i 37 år, men eftersom man, som brandman kan gå i pension ganska tidigt så har han fått pyssla med sin stora passion för fåglar i över 17 år.

Skator har oförskyllt fått dåligt rykte, men denna vackra fågel är klok och inte alls tjuvaktig. Dessutom är det en vacker fågel.
För att kunna följa några fiskljusungar till sitt "vinterland", hade Janne varit med och satt små satellitsändare på tre ungar. Man kunde då följa fåglarna när dom blev flygfärdiga och begav sig söderut. På olika vägar tog dom sig till Mali i Afrika.
Han berättade även om tiden när han arbetade på Fågelstationen i Rödbo då man räddade Pilgrimsfalken från att bara ha varit ett häckande par i västra Sverige till att 2016 vara omkring 95 till 100 par. Fantastiskt.
Vi är ju många som matar fåglarna på vintern, men vi behöver också hjälpa fåglarna med boplatser, när de ska häcka. Hur ska man då sätta fågelholken, åt vilket väderstreck? Spelar ingen roll (bara hålet är vänt utåt) Sätt holken så du kan nå den när du ska göra höststäda. Fåglarna använder holkarna som skydd under vintern.
Lövsångaren är Sveriges vanligaste fågel, men vi ser dom sällan eftersom dom är små och gärna gömmer sig i buskarna. Lövsångaren flyttar långt. Den flyger genom Danmark över Gibraltar, Saharaöknen till Afrika. Tänk vad denna lilla fågel flyger långt.
Bofinken kommer som nr två men den ser vi ju oftare och dess sång är lätt att känna igen.
Ett mycket uppskattat framträdande, då Janne berättade om det ämne som står honom varmt om hjärtat