26 september Partille Kommun

Vilket stöd kan Partille Kommun erbjuda kommunens seniorer, för att öka välbefinnandet och skapa förutsättningar att vara aktiva längre upp i åldrarna

Vi var 72 Svalor på medlemsmötet. Ordförande hälsade alla välkomna.

Vi fick besök av Anhörigkonsulent Katarina Harström, Claes Lund från Fixartjänsten och Volontär Anette Möller. De berättade om sina egna och kollegornas uppdrag, samt vad som händer inom Förebyggande verksamhet i Partille.

Katarina Harström och Claes Lund

Förebyggande verksamhet i Partille finns för att öka välbefinnandet. Minska ensamhet och skapa förutsättningar för kommunens seniorer att vara aktiva längre upp i åldrarna. Stödet och aktiviteterna är öppna för alla i respektive målgrupp, du behöver inte ansöka om dem.

Katarina berättade om Anhörigstöd och vilka aktiviteter man har och att man också erbjuder till enskilda samtal, samtalsgrupper och temakvällar kring aktuella ämnen. Har du en närstående som på grund av långvarig sjukdom, funktionsnedsättning, hög ålder, psykisk ohälsa eller missbruk som har behov av din hjälp, kan du vända dig till anhörigstödet om du är i behov av stöd.

Kontakta gärna
- Volontärsamordnare, telefon 031-792 12 39
- Fixartjänst, telefon 031-792 96 56
- Anhörigkonsulent, telefon 031-392 20 83
- Demensteamet, telefon 031-792 98 45 eller 031-792 96 72
- Seniorträffsamordnare, telefon 031-792 16 21

I kommunen har man också Seniorträffarnas verksamhet som skapar möjligheter för gemenskap, aktiviteter och mötesplatser för äldre i kommunen. I verksamheten finns Hälsogrupper och Måltidsvänner.

Kommunen har idag 35 volontärer som delar med sig av sin tid till andra.  Sätter guldkant på tillvaron för de man träffar och får glädje och vänskap tillbaka. Så vill man få besök av en volontär, som kan ge sällskap på promenaden, hjälpa till med tidningsläsning eller bara småprata över en kopp kaffe. Det kostar ingenting att få besök av en volontär. Volontären träffar dig för sociala aktiviteter och ersätter inte hemtjänst eller annan hjälp som fås av kommunen.

Anette som är volontär berättade bl.a. om Fredagspromenaden som utgår från Furulund på fredagar ett arrangemang där Svalan är involverade. Promenad med eller utan stavar, medhavd fika som intas efter halva tiden och efter ett gympapass!

Anette Möller

Anette hade en idé om att gå på  Sävehofs hemmamatch den 27 november tillsammans med Svalor. Återkommer med inbjudan och till vem vi anmäler.

För att få hjälp av en Besöksvolontär behövs ingen biståndsbedömning.

Claes pratade om Fixartjänsten. Man kan få hjälp med datorer, mobiltelefoner. TV-apparater och arbeten där äldre kan falla.

·         Fästa upp och ordna sladdar
·         Kolla mattor m.m. för en säkrare bostad
·         Byta glödlampor och proppar
·         Ta ner och hänga upp gardiner och tavlor
·         Introduktion till din dator, surfplatta och mobiltelefon
.         Enklare felsökning av TV

Kommunen söker IT-volontärer
Du behöver inte vara någon expert för att bli IT-volontär i Partille kommun, det räcker om du är bekväm med att till exempel swisha, sms:a och ta foton med din mobiltelefon!

I höst arrangerar vi en kurs ihop med ABF och Vuxenskolan för dig som vill bli IT-volontär.

Under 3 tisdagar i oktober (11:e, 18:e och 25:e) klockan 14.00-16.00 träffas vi i ABFs lokaler på Laxfiskevägen 2 i Partille och lär oss mer om den digitala världen. Efter kursen erbjuds du att delta i olika aktiviteter för att stärka den digitala kunskapen bland kommunens seniorer.

Anmäl dig till Claes Lund på tel. 031-792 96 56 eller e-post. claes.lund@partille.se

Efter den nyttiga informationen från Partille Kommun smakade det bra med kaffe/te, smörgås och kaka. Smörgåsarna till fikat var som vanligt till belåtenhet.

Mötet avslutades med lottdragning. Några lyckliga fick med sig en blomma.

Bilder: Lars Hammarstedt
Text: Agneta Hjelm Strömberg