Hur många såg ”Allsång på Skansen” i tisdags?

Det brukar redovisas hur många som sett ett visst TV-program. Hur vet man det?

SVT (och andra tv-kanaler i Sverige) använder främst mätningar från medieföretaget MMS (Mediemätning i Skandinavien) för att ta reda på hur många som tittar på ett linjärt TV-program – alltså ett program som sänds på en bestämd tid i tablå-tv.

Så här fungerar det:

  1. TV-mätare i utvalda hushåll

MMS använder en metod som kallas för panelundersökning. Det går till så här:

Ungefär 1 200 hushåll i Sverige har en särskild “TV-mätare” installerad. Dessa hushåll är statistiskt representativa för befolkningen vad gäller kön, ålder, geografi, hushållstyp etc. Varje person i hushållet har en egen knapp eller inloggning och registrerar när hen tittar och när hen slutar titta.

 2. MMS samlar in och analyserar data

Mätaren registrerar vilken kanal och vilket program som är igång, samt vilka personer som tittar.

MMS använder denna information för att räkna ut hur många personer i hela Sverige som sannolikt såg ett visst program – en så kallad statistisk extrapolering.

Exempelvis: Om 5 av 1 200 hushåll såg ett program och det motsvarar 0,5 % av Sveriges hushåll, räknar man ut att ungefär 50 000 personer såg programmet.

3. Minut-för-minut-statistik

MMS kan även se hur tittandet förändras under programmets gång, exempelvis om många zappade bort under ett visst segment.

Sammanfattning:

SVT vet hur många som ser ett linjärt program tack vare statistiska mätningar från MMS, där särskilda hushåll har mätutrustning installerad. Det är inte exakt på individnivå – men mycket tillförlitligt när det gäller att uppskatta tittarsiffror i hela landet.