Fiskebåtars registreringsnummer
Med rött markerar jag min text.
Fiskebåtar brukar ju ha registreringsnummer bestående av två bokstäver och några siffror. SD för Strömstad, LL för Lysekil och GG för Göteborg. Och kanske UA för Uddevalla. I vilken lag eller förordning står detta stadgat? Och vilken myndighet sköter om det? Var går storleksgränsen för vilka fartyg som ska registreras?”
Det du syftar på är det fiskefartygsregister som administreras av Havs- och vattenmyndigheten (HaV) i Sverige. Registreringen av fiskefartyg – inklusive de förkortningar som SD, LL, GG etc. – regleras i svensk lagstiftning och EU-regler.
1. Vilken lag eller förordning styr detta?
Regleringen av fiskefartygsregistrering återfinns främst i dessa dokument:
a) Förordning (1993:1054) om registrering av fiskefartyg
* Denna förordning styr hur fiskefartyg ska registreras i Sverige.
* Den anger att ett fartyg som används för yrkesmässigt fiske ska vara registrerat i fiskefartygsregistret.
• Den delegerar också ansvaret till dåvarande Fiskeriverket, vilket idag är Havs- och vattenmyndigheten.
Direktlänk till förordningen hos Riksdagen (När man klickar på den angivna adressen kommer man ingenstans - det verkar som att ChatGPT har fel eller har hallucinerat!)
b) EU:s fiskeriförordningar
Alla medlemsstater i EU är även bundna av EU:s regler om kontroll och registrering av fiskefartyg – exempelvis:
• EU-förordning 1224/2009 (“Kontrollförordningen”) kräver att alla fartyg över en viss storlek som används i kommersiellt fiske ska vara registrerade och ha ett unikt identifikationsnummer (CFR-nummer).
2. Myndighet som ansvarar
Det är idag Havs- och vattenmyndigheten (HaV) som ansvarar för:
• Det svenska fiskefartygsregistret
* Tilldelning av registreringsnummer (ex. SD 123, LL 456)
• Reglering kring vilka fartyg som ska vara registrerade
HaV för även ett offentligt register där man kan söka på fartyg, fiskelicens och ägare.
3. Vad betyder bokstavskoderna (SD, LL, GG osv)? (Har jag strukit här!)
De två bokstäverna är ortsbeteckningar som traditionellt anger hemmahamn eller var fartyget är registrerat. Dessa är ofta förankrade i äldre fiskeritradition och geografiska områden. Exempel:
• SD = Strömstad
• LL = Lysekil
• GG = Göteborg
• UA = Uddevalla (förekommer, men är mindre vanligt)
Detta är inte direkt reglerat i en specifik lagparagraf men praktiseras och administreras av HaV enligt tradition och praxis.
4. Storleksgräns – vilka fartyg ska registreras?
Enligt Förordningen (1993:1054) och HaV:s tillämpning:
• Fartyg som används i yrkesmässigt fiske ska registreras, oavsett storlek.
• Det finns dock vissa gränser för när ytterligare krav tillkommer:
Fartygslängd Registrering Fångstdagbok/rapportering
< 10 meter Ja, om yrkesfiske Begränsade krav
≥ 10 meter Ja Fullständig rapporteringsplikt enligt EU
Dessutom krävs tillstånd/licens för att få bedriva yrkesfiske, utöver själva fartygsregistreringen.
Vill du ha en lista över samtliga ortskoder som används i Sverige för fiskebåtar?
Ja, gärna.
I Sverige används ortskoder för att identifiera fiskefartygs hemmahamn eller registreringsort. Här är en lista över några av de vanligaste ortskoderna:
• BD – Boden
(ZJag strök denna lista eftersom den blev så lång).
För vissa av beteckningarna står det ”Transportstyrelsen” efter. Vad beror det på och vad innebär det?
Bra iakttagelse! Att det står ”Transportstyrelsen” efter vissa ortsbeteckningar i fartygsregistret beror på att alla fartyg i Sverige – oavsett typ – måste finnas i ett centralt fartygsregister, och Transportstyrelsen är den myndighet som ansvarar för det nationella fartygsregistret (som är skilt från fiskefartygsregistret).
Här är en sammanfattning av skillnaden:
1. Fiskefartygsregistret – Havs- och vattenmyndigheten (HaV)
• Gäller fartyg som används för yrkesmässigt fiske.
• Fiskebåtar får en fiskebeteckning (som GG 123 eller LL 456).
• Registret omfattar tekniska uppgifter, fiskerättigheter, hemmahamn etc.
• HaV beslutar om registrering i fiskefartygsregistret.
2. Fartygsregistret – Transportstyrelsen
• Det är ett allmänt fartygsregister för alla svenska fartyg som överstiger vissa storleks- eller användningsgränser.
• Alla fartyg över 12 meter, eller som används i kommersiellt syfte, ska vara registrerade hos Transportstyrelsen.
• Detta inkluderar fiskefartyg, fraktfartyg, passagerarfärjor etc.
• När Transportstyrelsen hanterar registreringen får fartyget ett registreringsnummer (eller signal) och ett hemortskod kopplat till deras register.
Varför syns Transportstyrelsen ibland ihop med fiskebeteckningar?
Det sker ofta en dubbelregistrering för fiskefartyg:
• Ett fiskefartyg registreras först hos Transportstyrelsen (för att få ett officiellt fartygs-ID).
• Sedan registreras det hos HaV, som tilldelar fiskebeteckningen (t.ex. GG 123).
• Därför kan ett fartyg i HaV:s register ha uppgiften ”Transportstyrelsen” som källa för ortsbeteckningen, särskilt om hemmahamnen styrs från Transportstyrelsens sida.
Exempel:
Om fiskebåten GG 123 är registrerad med hemmahamn i Göteborg, så:
• GG = HaV:s fiskebeteckning för Göteborg.
* “Transportstyrelsen” anger att Göteborg även är hemmahamn i det nationella fartygsregistret.
• Transportstyrelsen står alltså som referens till ortskoden, inte att de tilldelat själva fiskebeteckningen.
Vill du att jag visar hur man kan söka upp ett fartyg i båda registren (HaV och Transportstyrelsen)?
Tack. Men Malung, Ljungby och Kramfors ligger ju i inlandet, långt från havet. Hur kommer det sig att de förekommer som hemmahamn?
Väldigt bra fråga – och ja, det kan verka märkligt vid första anblicken att orter som Malung, Ljungby eller Kramfors förekommer som ”hemmahamn” trots att de ligger långt från kusten.
Men det finns ett par viktiga förklaringar till detta:
1. Hemmahamn = administrativ adress, inte fysisk hamn. I många fall handlar “hemmahamn” inte om var fartyget faktiskt ligger förtöjt, utan snarare om:
• Var fartygsägaren är folkbokförd
• Var företaget som äger fartyget är registrerat
• Varifrån verksamheten administreras
Så om någon i Malung äger ett fiskefartyg som de använder på västkusten, kan fartygets hemmahamn ändå registreras som Malung i Transportstyrelsens system – trots att det aldrig varit i närheten av Vänern eller kusten.
2. Transportstyrelsens system är inte specialanpassat för fiske
Transportstyrelsens fartygsregister gäller alla sorters fartyg – inte bara fiskebåtar, utan även fritidsbåtar, pråmar, bogserbåtar osv. Här används “hemort” i bred mening. Så ibland får även ett fartyg som inte är aktivt i något vatten alls (t.ex. ett fartyg som står på land, är ur bruk eller under byggnad) en ortsbeteckning kopplat till ägarens adress.
3. Brist på detaljer i vissa äldre eller passiva registreringar
I vissa fall (särskilt med äldre båtar eller båtar som inte längre är i drift) kan informationen vara ofullständig eller ha ”ärvts” från tidigare register. Då syns inlandskommuner även om det inte längre är aktuellt.
4. Inte alla fartyg i registret är havsgående
Fartyg i t.ex. insjöfiske, yrkesmässig kräftfångst i Vänern/Vättern, eller andra inlandsvatten kan också finnas i HaV:s register. Då är hemmahamnar som Kramfors eller Ljungby fullt rimliga.
Sammanfattning: “Hemmahamn” i registret speglar ofta administrativ tillhörighet, inte var fartyget faktiskt befinner sig eller fiskar.
Vill du att jag letar fram ett konkret exempel på en fiskebåt med “inlandshemmahamn” och visar hur det ser ut i registret?