Linköping 24 april 2024

Heldagsutflykt för SPF-föreningarna i Arboga och Kungsör till Linköping den 24 april 2024.

Dagen startade tidigt med Götlunda Buss som rattade oss säkert genom det vackra Sörmländska landskapet ner till Östergötland och Linköpingsområdet. Vårt första stopp blev vid Kornettgården strax intill Vreta Kloster. Där fick vi en efterlängtad kaffepaus med smörgås och kaka. Vi fick också tillfälle att se oss runt i Kornettgården som är ett samlarmuseum bestående av bruksföremål och miljöer från slutet av 1800-talet fram till1980-talet. Sannolikt hade ingen av oss resenärer tidigare sett så många gamla prylar på en och samma gång. Det blev en riktigt nostalgitripp för oss pensionärer.

Efter det åkte vi vidare till Flygvapenmuseét i Malmslätt där vi fick uppleva det svenska flygvapnets utveckling. Allt från det första flygplanet vars landningsställ såg ut som cykelhjul fram till nutidens moderniteter som JAS Gripen. Vi konstaterade att de pionjärer som vågade sig upp i luften med de allra första enkla skapelserna var otroligt modiga. Ingen av oss kunde tänka sig att ens försöka. Vi intog också en stadig lunch på museét innan vi fortsatte in till Domkyrkan i Linköping. Där fick vi genom en kunnig guide veta allt om domkyrkans skatter och vi fick även en snabbtitt på Linköpings slott. Efter det hann vi med en sightseeingtur per buss genom Linköpings innersta delar. Resans sista stopp blev vid friluftsmuseét ”Gamla Linköping” som visade hur människor bodde, levde och arbetade förr. Där fanns bl a handelsbod, postkontor, bank, bleck- och plåtslageri, sprutbod, smedja, allehanda butiker, caféer och mycket mer.

Det blev en riktig heldag fylld av intryck. Vi var både lite trötta och nöjda när vi återvände till våra hemtrakter vid 20-tiden på kvällen.

Marie-Louise Backlund