Medlemsmöte 2022-10-13 i Centrumgården

Polisen informerade om bedrägerier

Som vanligt skedde träffen i Centrumgården i Kungsör. Efter ordförande Inger Carnwalls välkomstord, samt en kort information från Teaterföreningen, gavs ordet till våra gästande poliser. Erik Björklund är vår kommunpolis, han arbetar främst förbyggande mot brottslighet. Statistiskt sätt ligger Kungsör tämligen bra till, antalet brott har sjunkit. Därefter tog Maria Karlsson från polisregion Mitt över. Hon har som sin uppgift att nå ut med information till allmänheten om hur man kan skydda sig mot allehanda bedrägerier. Förr rånades banker och värdetransporter, nu när vi lever mer och mer kontantlöst har andra sätt att lura pengar av folk vuxit fram. Som några exempel har vi den klassiska ”sol-och-våraren” som flyttat ut på nätet, annonsbedrägerier, kapade sociala medier, telefonbedrägerier och intrång i hemmen under falska förespeglingar. Det kommer mail med falska fakturor och sms med uppmaningar att klicka på en länk eller ringa ett telefonnummer. Polisen uppmanar – klart och tydligt - klicka inte på några länkar, ring inte upp några telefonnummer, ta det lugnt, kontrollera nummer, släpp inte in någon, lämna inte ut koder och Bank-ID till någon som ringer upp, lär känna hur banker och poliser arbetar. Om olyckan ändå skulle vara framme så är det svårt att få ersättning från bank och försäkringsbolag. På polisens webbplats polisen.se/bedragerier finns mycket information att hämta.

Intresset var stort bland mötesdeltagarna och det blev en lång frågestund med flera exempel på hur man hade blivit utsatt för försök till bedrägeri. Innan kaffet kort information om resor och om ”Senior-Fys”. Gyminformationen kommer även på mail. Mötet avslutades med Trivselkommitténs goda mackor och lottdragning.

Text Lena Ek