Möte 2021-10-14 i Centrumgården

Månadsmöte SPF Kung Karl den 14 oktober 2021

Kanske var det en fortsatt oro och osäkerhet för Coronaviruset som gjorde att det fanns platser kvar på månadsmötet hos SPF Kung Karl i oktober. Att döma av sorlet i Centrumgården så konstaterade dock vår ordförande Inger Carnwall, då hon hälsade välkommen, att det just är möjligheten att få träffas och prata med varandra som är en så stor glädje för många. Vi gläds naturligtvis också åt att arrangemangen nu är igång.

Dagens programpunkt var ett kåseri med rubriken ”Livet värt att leva”. Biskop emeritus Esbjörn Hagberg höll ett lättlyssnat anförande fyllt av värme och humor men också med mycket eftertanke och klokskap. Utan att moralisera ville han förmedla sina tankar om hur man kan ta tillvara Livet. Kanske kan vi med ett barns ögon lära oss att förundras över saker och skeenden och låta oss fascineras av det vi ser och upplever. Låt inte avundsjukan överskugga det du har och se upp för självklarheten. Att Livet kanske inte blir som man tänkt sig men att det går att känna tacksamhet för det Livet gett och över det som är, var Esbjörns budskap, samt att söka försoning.

Trivselkommitténs goda smörgåsar och kaffe väntade därefter och som brukligt är gavs mycket information från de olika kommittéerna. Resekommittén lockade med resor till Lasse Åbergmuséet, kryssning med Leif Kronlunds och julmarknad i Rostock. Teaterföreningen fick kommande program presenterat, friskvårdsansvarig gjorde reklam för onsdagspromenaderna och vi fick också information från KPTR, Pensionärsrådet.

Föreningslivet har en viktig funktion att fylla och vi ser fram emot större anslutning vid nästa månadsmöte då vi får ”Elvis i våra hjärtan”. Inför kommande mörka årstid uppmanades vi att bära reflex och information om att det finns gratis halkskydd att hämta i receptionen på Kommunen.

Text Lena Ek