SPF Kung Karl firade 40 år

Daniel Yngwe stod för underhållningen

Lördagen den 26 mars var det dags för SPF Kung Karl att fira 40-årsjubileum. Föreningen bildades den 3 februari 1982 och samlade då 38 medlemmar. Idag är medlemsantalet nästan tio gånger högre, 362 st.

Till dagens festligheter kom närmare 80 personer. Med varsitt glas bubbel i handen slog sig gästerna ner vid borden i Centrumgården. Vår ordförande Inger Carnwall hälsade välkommen och kunde samtidigt berätta att hon var med och startade föreningen för 40 år sedan – dock inte som pensionär utan som anställd vid Studieförbundet Vuxenskolan! ”Inte kunde jag väl tro då, att jag skulle stå här som ordförande idag”, sa Inger.

Margaretha Jurstrand från SPF Seniorerna Aktiv i Arboga uppvaktade med en gåva till Hjärnfonden och Per-Åke Moe från SPF Köpingshus överlämnade en fin blombukett. Per-Åke förmedlade även en penninggåva från Västmanlandsdistriktet.

Maten bestod av en tallrik kallskuret från Himmelsberga med tillhörande hembakt bröd. Mätta och belåtna lät vi oss sedan underhållas av den fantastiske Daniel Yngwe, en mångsidig artist med en bred repertoar. Daniel Yngwe bjöd på en riktig show med många tekniska finesser och överraskningar. Vi fick höra ”gamla godingar” av Glenn Miller, Frank Sinatra, Pavarotti och Elvis. Det blev även ”tågdans” och spontandans för publiken till låten ”Let´s twist again”. Vem kan sitta still? Det blev även lite allsång och en finstämd egenkomponerad melodi. Efter blommor och tack till Daniel Yngwe med stående ovationer, fick vi höra ännu ett extranummer.

Inger tackade slutligen styrelsen som denna gång stått för arrangemanget.

Text Lena Ek

Foto Peter Wastelius