Medlemsrally 2019-08-22

SPF seniorerna Kung Karl i Kungsör hade medlemsrally den 22 aug.

35 medlemmar, fördelade på 10 bilar medverkade. Alla samlades på parkeringsplatsen vid Runevallen och där fick deltagarna sina första poäng. Full poängpott gavs till de fordon som stod rätt parkerade, dvs alla fyra däcken rätt placerade inom linjerna! Där fick några fordon lite avdrag!

Genom rebusfrågor fick vi sedan leta oss fram till tre platser i Kungsör och fann vi dessa så gällde det att svara rätt på frågan om varje plats. Många hittade till

1: Rosa Svenssons plats och svaret var att hon var först ( förutom Stockholm ) med att inrätta en kommunal lekskola.

2 : Axelmans residens visade sig vara gamla Karlaskolan och där gällde det att hitta ett årtal på en grundsten, 1903.

3 : Maktens högborg för några hundra år sedan var naturligtvis Kungsudden och frågan var vilka bokstäver som finns på takvimpeln och vad dessa betyder? Svaret var G R S = Gustavus Rex Svesia. Grattis alla som kunde det svaret!

Bilresan fortsatte ned till Gersillaområdet där vi fick första frågan av tio trafikfrågor där det gällde att kryssa i rätt svar av fyra alternativ. Färden gick sedan, via hjälp av karta, vidare på småvägar genom Rabostan och Slokärr med ytterligare kontroller och trafikfrågor att kryssa i tills vi nådde slutmålet, Granhammars Bygdegård.

Vid bygdegården fick sedan var och en tillaga sin egen kolbulle att förtära och på det serverades kaffe och kaka. När alla poäng räknats visade det sig att tre fordon hade samma poäng och därför blev det lottdragning om fördelning av de tre första platserna. Alla funktionärer tackades med en varm applåd då samtliga deltagare var överens om att tävlingen var mycket väl genomförd.

Text och bild Britt Westerberg.