Månadsmöte 2023-10-12

Premiärvisning av filmen om Agda Östlund med Arboga teater

Det var med stor förväntan vi bjudit in Emelie Hertzman från Arboga teater till torsdagen möte. Emelie tog emot oss i tidsenlig klädsel och berättade om filmen om Agda Östlund. Filmen ingår i en serie om historiska kvinnoporträtt. Att Agda Östlund från Köping var en av de första kvinnorna som valdes in i riksdagen 1921 torde nu vara känt i vår region. Filmen visade Agdas liv från sömmerska i det enkla arbetarhemmet 1892, där hon bodde med föräldrar och syskon, och fram till hennes första tal i riksdagens andra kammare 1921. Agda fick uppleva att kvinnor inte var så mycket värda, könsrollerna var fasta och kvinnans uppgift var att sköta hemmet. ”En kvinna måste sätta hemmet före allt annat”. Agda gifte sig och flyttade till Stockholm där hon engagerade sig i kampen för kvinnlig rösträtt och jämställdhet. Kvinnans frihet och bättre vård för kvinnor och barn, samt att verka för nykterhet var hennes stora frågor i riksdagen. Filmen gav mycket lärdom – att ta till sig historia genom film och teater är ett bra koncept!

Efter filmen berättade Emelie om den mängd kreationer och kostymer som sytts till Arboga teater. Emelie som är teaterns konstnärliga ledare är också kostymör och har stått för en stor del av handarbetet själv. Vad som fanns under den vackra, moderiktiga Parisinspirerade klänningen fick vi också se då Emelie helt sonika skalade av sig plagg för plagg och avslöjade dåtidens underläder och tillhörande korsett. Vi tackade Emelie med varma applåder och vår ordförande Olle Hult överlämnade en bukett rosor.

Centrumgården var som vanligt välfylld och även denna gång fick vi hälsa några nya medlemmar välkomna. Teaterföreningen flaggade för Västmanlandsteaterns premiär av pjäsen Ögonblicket på Thor Modeénteatern den 21 oktober. Resekommittén har mycket på gång. Mycket är fullbokat men om man vill åka till Marieberg och shoppa kan man boka sig på bussresa den 5 december.

Text och foto

Lena Ek