25/1 Årsmöte

Seniorerna i SPF Blåelden i Borgholm har varit samlade för att summera verksamhetsåret 2023.

Inledningsvis hölls parentation över tio medlemmar som gått bort under året. Gun-Britt Sjöblom tände ett ljus och läste Per Lagerkvist dikt "Det är vackrast när det skymmer". Sievert Johansson sjöng Py Bäckmans "Stad i Ljus" och en tyst minut hölls till de avlidnas minne.

Så överlämnade ordföranden Per-Einar Tuvesson över ordförandeklubban till Karin Borgwall, från SPF Nordöland, som ledde årsmötet.

Ur verksamhetsberättelse kan nämnas att det har hållits 8 månadsmöten med varierat program. Det har varit föreläsningar av olika slag. Musikframträdanden har skett av både Lennart Palm, Sten-Åse Andersson med Borgholmssonen Lars Löttiger och Fyye från Fööe.
Uppskattade studiebesök med föredrag och måltider har ägt rum på Evas Kroppkakor, Ekerum och Rosmarino.
Varje onsdag har det varit öppet hus på Folkets Hus, för alla seniorer tillsammans med PRO.
Kortspel, handarbetskurser har förekommit och ett antal seniorer har gympat på Nordic Wellness. Föreningen har tillsammans med Ölands Bouleklubb arrangerat DM i boule. Medlemsantalet den 31 december -23 var 403.
I det kommunala pensionärsrådet KPR har Birgitta Lundman varit representant. Föreningen har också varit med på distriktets aktiviteter.
Den ekonomiska redovisningen godkändes och lades till handlingarna. Mötet beslutade att årsavgiften för år 2025 blir 300 kr.

Sievert Johansson, Gun-Britt Sjöblom och Karin Borgwall, blomsterhyllades för sina insatser vid årsmötet av Birgitta Lundman till vänster.
Foto: Åke Johansson

Efter årsmötet intogs en lätt måltid. Programredaktörerna Gun-Britt Sjöblom och Rudolf Overå hyllades med en present för sitt arbete med programbladet. Ordförande Per-Einar Tuvesson berättade om kommande möten. Roland Andersson, Räpplinge berättar om sina äventyr till sjöss "Från Greby till Brisbane" och musikern Magnus Franzen som spelat  både i Ingmar Nordströms och Thorleifs orkestrar. Under april kommer kommunpolisen Sofia Eriksson att informera om trygghetsfrågor och så genomförs en hemlig resa någonstans ...

Styrelsen för år 2024  Styrelsen i SPF Seniorerna Blåelden Borgholm; fr.v. kassören Ingmarie Strandh, Marie-Louice Hallgren, Claes Lundhquist, Monica Stegermark, Jan Erici, sekreteraren Gun-Britt Sjöblom, ordföranden Per-Einar Tuvesson, Birgitta Lundman, Lars-Göran Andersson, Ulla-Britt Johansson och Åke Johansson.

Foton av Åke Johansson, Monica Rosell Larsson och Leif Ehnemark.

Text: Åke Johansson