24/2 - Årsmötet

SPF Seniorerna Blåelden Borgholm hade torsdagen den 24 februari årsmöte i Folkets Hus i Borgholm med 65 närvarande medlemmar.

Ordföranden Per-Einar Tuvesson hälsade alla välkomna och mötet inleddes med parentation. Under år 2021 har 9 medlemmar avlidit och vice ordföranden Birgitta Lundman utlyste en tyst minut till minnet av de avlidna. Britta Bergling läste några strofer av Britt G Hallqvist och Anders Torstensson.
Till mötesordförande valdes Lisbet Lennartsson och till sekreterare för dagens protokoll Helena Foleby. Mona Oscarsson och Karl-Axel Nilsson utsågs till justerare. Verksamhetsberättelse och ekonomisk berättelse redovisades och godkändes. Föreningen hade vid årsskiftet 405 medlemmar. Styrelsen konstaterar att 2021 inte blev det år vi hoppats på då pandemin hindrat många aktiviteter och träffar att genomföras.

Per-Einar Tuvesson omvaldes till ordförande för föreningen för ytterligare 1 år. Omvalda som styrelseledamöter för samma tidsperiod blev Birgitta Lundman, Ulla-Britt Johansson, Monica Stegermark, Marie-Louise Hallgren, Jan Erici och Åke Johansson. Gun-Britt Sjöblom och Anna Bildsten blir nya ledamöter. Göran Stolt och Kenneth Ivarsson valdes till ersättare i styrelsen. Christer Hessling och Åke Olsson valdes till revisorer med Helena Foleby och Elsa-Gun Gustafson.

Vid den efterföljande lunchen berättade Hans Klasen om sina seglingar under rubriken: "Från jolle till segling runt jorden - 1995-1998". Hans intresse började tidigt och efter det att han deltagit i kurser med optimistjollar var han fast. Det började med en jolle i Mälaren och den första längre seglingen gick till Gotland. Sedan blev det köp av en större ganska så medfaren 9 m lång båt som efter restaureringen seglades till Västindien och USA.

Under början av nittiotalet blev det byte till en ännu större båt, en f d norsk sjöräddningsbåt som kunde ha 4-5 personer ombord och var perfekt för långsegling. Utrustad med en tank som rymde 400 l diesel för de dagar som vinden inte uppenbarade sig, 1000 l dricksvatten, solceller och navigator samt mängder med böcker startade han 1995 sin världsomsegling som kom att vara i 3 år. Med start från Stockholm gick färden bl a via Lissabon, Kanarieöarna, Martinique, Panamakanalen, Påskön, Nya Zeeland, Australien, Sydafrika, St Helena, Brasilien, Bermuda och Irland. Hans berättade med stor inlevelse om livet ombord och alla de platser man besökte. Han avtackades med blomma och applåder efter anförandet.

Text: Göran Stolt
Foto: Monica Rosell Larsson