Radiomannen/Musikern Lennart Palm

Palm kuppade med Ulvaeus.

Bildtext: Lennart Palm spelade för seniorerna i SPF Blåelden i Borgholm

Vad händer när blodsockret rusar uppåt och en snabb lösning måste till?
Radioprataren och musikern Lennart Palm berättar för seniorerna i SPF- Blåelden i Borgholm. Han har diabetes och vid en intervju med Björn Ulvaeus i Västervik var goda råd dyra. Intill herrarna fanns en glassbox och då skedde en kupp. Reportern och Björn fann på råd. Man öppnade boxen och tog för sig av var sin glass och blodsockret blev stabilt igen.
Lennart Palm har varit musiker och radiopratare under trettio års tid. Han har varit skrivande journalist i Ölandsbladet, Barometern och Svenska Dagbladet. Lennart har spelat i olika orkestrar som Lasse Trofast, Rockets och det egna bandet Palms. Under radiotiden spelade Lennart "Palms praliner", temat var ungt sinne med mogen smak. Han också skrivit en hyllning till Öland, där refrängen lyder "Det är där jag landar till slut".
Det som seniorerna bjöds på var en blandad repertoar från Per Gessle och Det är närmare till himlen vid Österlen. Den tillägnades föreningens ordförande Per-Einar Tuvesson som kommer därifrån Lennart har spelat in flera egna skivor i sin egna studio vid hemmet i sydöländska Smedby. Där har Lennart även producerat och spelat in åt andra musiker som Fyye från Fööe. Nu spelar Lennart i orkestern Det rätta virket med två gånger Palm, Linden och Wood, alla med namn från växtriket.
Musikern och radioprataren Lennart blomsterhyllades avslutningsvis av vice ordföranden Birgitta Lundman.

Bildtext: Vice ordf Birgitta Lundman överlämnade en blomma till Lennart efter framträdandet

Birgitta informerade medlemmarna att ett projekt har startat om kost och äldremat. Det ska bli nyttigare mat med mer grönsaker. En konsult har anlitats och matfrågan har lyfts ut från KPR, det kommunala pensionärsrådet.

Allra sist önskade ordföranden Per-Einar Tuvesson alla en skön sommar. Han meddelade också att programkatalogen för hösten kommer snart. Nästa möte blir om några veckor. Då kommer en ny bok av Johanna Mo släppas. Den har handlingen från Borgholm.

Text och foto: Åke Johansson