Reportage Visingsö 2023

Referat från utflykten till Visingsö 6/7 2023.

Kanalbuss hämtade oss tidig morgon för att ta oss ner till Gränna där det vankades kaffe och smörgås på Hagalunds Konditori.

Efter att vi strosat runt och inhandlat lite polkagrisar klev vi på bussen för att åka ner till hamnen och färjan som tog oss över till "den lilla pärlan mitt i Vättern".

Där möttes vi av den väl pålästa och kunniga lokalguiden Erna, hon berättade allt som är värt att veta om den lilla öns historia och visade oss det fina landskapet från norr till söder. Ön är ju inte så stor, längd 14 km och som bredast 3 km.

Som avslutning på guideturen stannade vi vid Brahekyrkan, som byggdes 1636 där vi kunde beundra den överdådiga utsmyckningen, kyrksilvret och Ebba Brahes bröllopssmycken.

Sedan var det tid för lunch, den intogs på restaurang Solbacken. Vi bjöds på rökt sik, kaffe och kaka. Gott!

Nu var det äntligen dags för den efterlängtade turen med remmalaget som tog oss genom den frodiga bokskogen med ett och annat lärkträd.

Efter turen med remmalaget väntade färjan på oss igen och hemfärden startade med bussfika som enda stopp.

Text o bild Siw Carlsson