Referat resan 8 september

Med SPF på böljan den blå ISA på Lygnern

I början på september gjorde SPF Seniorerna Vallda-Släp en trevlig resa, som började med buss till Sätila. Det är hemmahamn för den fina båten "ISA af Lygnern", som låg och guppade i solskenet ute vid sin 170 meter långa brygga. Promenaden dit ut gick fint i den ostliga vinden. Dock blev ombordgåendet lite komplicerat på grund av 50 cm lågt vattenstånd, men alla vi 40-talet deltagare kom bra ombord (se fotot) och fann våra platser i båtens trevliga salong. ISA af Lygnern är byggd 2009, är 13 meter lång och 4 meter bred med ett deplacement av 30 ton. Den tyngsta delen av båten är dess batterier, som får ISA att forsa fram med ca. 3 knops fart.

Jan rattade oss lugnt och fint över Lygnerns lugna vatten (djupast 52 meter)  förbi Ramhultafallet (utan vatten sedan mars) och ner mot Eskekärr och Dyrenäs. Besättningsman Christer såg till oss deltagare med kaffe och fralla, och han kunde allt om omgivningarna, olika original och glada historier om desamma. På samma gång fick vi lite historia kring ISA. Men efter två timmar var båtturen över, och vi promenerade våra 170 meter tillbaka till torra land, där vår buss väntade oss.

Vi fortsatte nu vår resa mot Rydals brukssamhälle vid Viskan, där vi åt en god lunch på Rydaholms värdshus, och där vi överraskande fick höra "O Sole Mio" med en utmärkt operaröst. Efter lunchen väntade ett besök på Rydals Museum, där vi fick lära oss en del om både spinneriet och samhällets historia, och kunde vi också ta del av tillverkningen genom kardning och spinning till olika sorters garner. Allt mycket intressant.

Hemresan tog vi över Kinna och Skene (med sina två fängelsehålor) och den södra vägen förbi Lygnern mot Fjärås.Den var krokig och kuperad men idyllisk. Nu var vi snart hemma och Ingemar passade på att tacka Kerstin och Barbro för den trevliga utflykten, och vår chaufför Thomas som skickligt rattade oss genom vägnätet. Tack så mycket för en fin dag.