Beatlesafton

En Liverpoolinspirerad kväll med SPF Borlänge

Samhället öppnas upp igen efter en vinter med pandemirestriktioner, och då

var det återigen dags för Nöjeskommittén inom SPF Borlänge att starta med de populära nöjeskvällarna igen. En kväll på ett nästsan fullsatt Domnarvsgården som hade Liverpool i fokus – Beatlesmusik och Liverpools ”nationalrätt” Scouse.

Vi hade två utomordentliga Beatlestolkare, Mimmi & Mats, som spelade och sjöng en stor mängd låtar från Beatles omfattande repertoar. Beatles fick sitt genombrott för 60 år sedan, d.v.s.1962, med låten ”Love me do” som naturligtvis ingick i programmet. Några andra välkända låtskatter som vi fick njuta av var bl.a. Imagine, Hard days night och Obladi Oblada. Och som avslutning bjöds vi på ett par fantastiska melodiösa kompositioner av Paul McCartney – Mull och Kintyre och The long and winding road.

Kocken Johan och hans medhjälpare hade skapat en minnesvärd matupplevelse när vi fick avnjuta scouse, en köttgryta som är starkt förknippad med hamnkvarteren i Liverpool. För de flesta deltagarna en tidigare okänd maträtt men som i Domnarvsgårdens tappning mötte en stor uppskattning.

Kvällen avslutades med ett lotteri innan deltagarna nöjda vände hemåt för att se Sverige - Tjeckien spela VM-kvalmatch i fotboll. En match som Sverige f.ö. vann med    1-0 i förlängningen.

Bernt Sjödin