Inbjudan till provning av Japansk whisky

Japansk whisky med Whiskysystrarna Carina & Monica.
1924 räknas som startåret för japansk whisky, så i år firas ett 100-årsjubileum. Den stora efterfrågan på världsmarknaden av japansk whisky började för 15 år sedan och idag är japansk whisky en bristvara.

I Japan samsas urgamla kulturyttringar med de allra senaste moderna. Traditionellt hantverk med högteknologisk produktion av världsklass. Det gamla kejsarlandet Japan, som under århundraden undvek kontakt med yttervärlden, växte under 1900-talet fram som en modern industrination.

Japan - Österns pärla, är ett fascinerande land som är väldigt annorlunda jämfört med Europa. Carina & Monica som rest runt i Japan på whiskyresa har tagit med sig många intryck och reflektioner därifrån om annat än whisky. Provningen kommer att innehålla mycket om Japan och så provar vi några whisky vid lämplig tidpunkt i deras reseberättelse. Eftersom provningen kommer att mer handla om Japan än om whisky, så kommer vi att erbjuda några platser till medlemmar som vill komma och lyssna på föredraget. Mer om detta nedan.

När: Fredag 12 april kl 18.00 på Maxim/Dalbergssalen

Pris: 250 kr/person.

Provningsledare: Whiskysystrarna Carina & Monica

Deltagarantal: Det finns totalt 70 platser. Först till kvarn gäller.

Det här är vad systrarna letat fram till kvällen, 2 cl av varje. Whisky från de fyra stora destillerierna plus en riktig uppstickare, Chichibu.

• Nikka Yoichi Single Malt Whisky, 45 %

• Nikka Miyagikyo Single Malt Whisky, 45 %

• Yamazaki Distiller´s Reserve, 43 %

• Hakushu Distiller´s Reserve, 43 %

• Ichiro´s Malt Mizunara Wood Reserve, 46,5 %

Är du intresserad, så anmäler du dig snarast via mail till Bernt Sjödin. Endast anmälan via mail till berntsjodin43@gmail.com. Har du några frågor kan du kontakta Bernt på telefon 070-4976204. När jag bekräftar din anmälan kommer du också att få information om betalning. Vid ev. avbokning efter 5 april sker ingen återbetalning såvida det inte finns en kölista. Du får då i stället dina drycker i miniatyrer.

Extra erbjudande - kom och lyssna på föredraget!

Vår målsättning är, att det vid åtminstone några av provningarna kommer att vara intressanta föredrag som är värda att lyssna på även om man inte deltar i själva provningen. Dagens provning blir ett första test. Vi erbjuder 20 medlemmar att komma och lyssna på enbart föredraget. Ingen kostnad, men du förväntas berätta hur du tyckte kvällen var, så att vi kan lära oss för framtiden. Intresserad? I så fall anmäler du dig på samma sätt som till provningen men skriver/säger att du vill lyssna på föredraget.

2024-02-25

Dryckeskommittén Bernt Sjödin & Carina Löfstedt